فصلی نو – ابتکار جنوب نوشت: انتخابات در کهگیلویه وبویراحمد همیشه پیش از موعد شروع می شود ،از ماهها قبل در هر محفل ودورهمی صحبت از انتخابات وکاندیداها شنیده می شود خلاصه اینکه تنور انتخابات داغ داغ است وحساسیت ها نسبت به این موضوع در اوج قرار دارد.فرقی ندارد کدام حوزه انتخابیه باشد از بویراحمد […]

فصلی نو – ابتکار جنوب نوشت: انتخابات در کهگیلویه وبویراحمد همیشه پیش از موعد شروع می شود ،از ماهها قبل در هر محفل ودورهمی صحبت از انتخابات وکاندیداها شنیده می شود خلاصه اینکه تنور انتخابات داغ داغ است وحساسیت ها نسبت به این موضوع در اوج قرار دارد.فرقی ندارد کدام حوزه انتخابیه باشد از بویراحمد ودنا گرفته تا کهگیلویه بزرگ وباشت وگچساران.

امسال هم در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دراین استان همزمان باسراسر کشور هستیم. فرآیند ثبتنام داوطلبین انجام وصلاحیت ها هم احراز واعلام شده.در این دوره اما وضعیت در یکی از شهرستانهای استان متفاوت است، تبلیغات زود هنگام انتخاباتی وبرگزاری متنینگ های سیاسی در گچساران وباشت در اوج خود قرار دارد.به گفته فرماندار این شهرستان از مجموع ۱۷ داوطلبی که برای نامزدی این دوره ثبتنام کرده بودند  ۱۵ نفر تایید صلاحیت شدند که درمیان آنها افراد شاخصی حضور دارند وهمین هم باعث شده تا این حوزه انتخابیه یازدهمین دوره انتخابات مجلس را با شور وحرارت وهیجان بیشتری دنبال کند.

اما آن چیزی که انتخابات حوزه گچساران وباشت را مسئله دار کرده ،نه حضور افراد شاخص ونه صرفا برگزاری تبلبغات زودهنگام ومتینگ های سیاسی، بلکه جریان و وضعیتی است که این روزها دراین تبلیغات ومتینگ ها می گذرد.تلاقی وتوامان شدن این مسئله با شرایط سخت معیشتی کشور وفشاری که باعث له شدن مردم زیر چرخ های فشار اقتصادی شده، نوید بخش اتفاقات خوبی نیست.

گچساران دراعتراضات اخیر یکی از کانون های اصلی اعتراضات بود وآبان آرامی را پشت سر نگذاشت .اتخاذ یک تصمیم بنزینی،مردم ناراضی وگرفتار دربند مشکلات اقتصادی، رابه خیابان کشاند تا در آشفته بازار ایجاد شده بدنبال حقوق ومطالباتشان باشند.در گچساران هم همین جو حکفرما بود ومعترضان نشان دادند منتظر یک جرقه هستند تابه خیابان بیایند واعتراض خودرا نشان دهند ،هر چند شرایط و اوضاع آرام شد ولی نارضایتی ها و زخم ایجاد شده  از وضعیت اقتصادی به جای خود ماند وصورت مسئله پاک نشد .

حالا ودرچنین شرایطی کاندیداها وهوادارانشان دراین شهرستان با شیب تندی به جان هم افتاده وبابرجسته کردن مسائل و مرزهای قومی وطایفه ای وافشاگری ها واتهام زنی ها فضای انتخابات را دراین دو شهرستان متشنج وملتهب کرده اند ،فضایی که هر لحظه بیم بحرانی شدن وسریز شدن آن وجود دارد.

انجام حرکت های پوپولیستی ،متهم کردن جریان های رقیب با استفاده از الفاظ تند وتوهین آمیز،انتشار مکالمات صوتی خصوصی وافشا گری و بگم بگم هایی است که گوش فلک را کر کرده ودر فضای مجازی،رسانه ای وپیج های شخصی کاندیداها ولیدرها ومشاورین آنها منتشر می شود مواردی است که دامن گیر فضای انتخاباتی گچساران شده وباشدت وحدت هم ادامه دارد.

اما به وجود آمدن فضای موجود محصول اندیشه ونگرش همین داوطلبین انتخاباتی است واگربخواهیم سرچشمه فضای ملتهب این روزها رادرشهرستان بشناسیم باید انگشت اتهام را به سمت کاندیداها بگیریم .

بی اخلاقی یا به عبارت بهتر سقوط ارزش های اخلاقی با استفاده از الفاظ و القاب دور از ادب وهمچنین انتشار خصوصی ترین اقدامات تبلیغی کاندیداها وتیم های همراه آنان وافشاگری هایی که به بگم بگم معروف شده باعث شده تا انتخابات در گچساران وباشت نه درمسیر مستقیم که در بی راهه حرکت کند ،شرایطی که اگر برهمین ریل پیش برود گچساران را در وضعیت حادی قرار خواهد داد ومنجر به درگیری وبرخورد شدید هواداران آنها نیزخواهد شد وآتش زیر خاکستر جامعه مستعد گچساران را دوباره شعله ور خواهد کرد وبستری را برای معترضان  وحتی سواستفاده کنندگان از وضعیت موجود فراهم می کند تا یکبار دیگر به دل خیابان بزنند.

اخلاق مداری گمشده این روزهای فضای انتخاباتی گچساران وداوطلبین این حوزه است.داوطلبین سیری ناپذیر هر چه در چنته دارند رو می کنند تا از قافله اتهام زنی وتخریب عقب نمانند واین چنین مرزهای اخلاقی درسایه سکوت نظارت  می شکند وجامعه گچساران هم سرخورده از شرایط پیش آمده خود رادر آستانه بحرانی دیگر می بیند، بحرانی که این بار از دل خود آنها برآمده است.

در هر صورت مدیریت این شرایط نیازمند ورود وبرخورد  دستگاههای قضایی ،نظامی وانتظامی با متخلفین است .پیش از این رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرده بود:فعالیت نامزدهای انتخاباتی مورد رصد دقیق هیات های نظارت تا زمان برگزاری انتخابات قرار می‌گیرد و دستگاه قضایی موظف است در کمترین زمان ممکن به تخلفات رسیدگی کند. حجت الاسلام قدرت الله خرم روزافزود: داوطلبین  باید با اشرافیت کامل نسبت به قانون انتخابات به این عرصه حساس ورود کرده و از هرگونه اقدامی که منجر به تشویش اذهان عمومی و یا تبلیغات زودهنگام انتخاباتی شود، به طور جد خودداری کنند.

علاوه براین مقام مسئول، رئیس دادگستری گچساران نیز با بیان اینکه داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی حق تبلیغ در کانال، گروه، سایت‌های مجازی و همچنین مجامع عمومی را ندارند گفت: تبلیغات انتخاباتی از سوی کاندیداها و طرفداران آنها تا پیش از زمان رسمی تبلیغات ممنوع است.وی بیان کرد:  نامزدهای انتخاباتی که  اقدام به تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی یا مجامع عمومی کنند پس از تذکر با آنها برخورد خواهد شد.

غریب‌پور جهان‌آباد گفت: کاندیداها برای معرفی برنامه‌ها و اهداف خود یک هفته مانده به انتخابات فرصت دارند و هرگونه فعالیت تبلیغی خارج از این دوره زمانی ممنوع است.وی با بیان اینکه تشکیل جلسات با محوریت انتخابات در مجامع عمومی پیش از زمان رسمی تبلیغات تخلف است افزود: هر نوع تخلف تبلیغاتی انتخابات از سوی مراجع ذیربط در این شهرستان رصد و پیگیری خواهد شد.

همه آنچه درفضای این روزهای گچساران وباشت می گذرد نشان می دهد با وجود این هشدارها وتاکیدات واولتیماتوم ها فضای این حوزه ملتهب وسرشار از تشنج است، که این امر ضرورت ورود وبرخورد با افرادی که با عملکردشان به هر نحوی مخل قانون وموجب تشویش اذهان عمومی شده اند را از طرف دستگاههای نظارتی می طلبد تاضمن حاکم شدن آرامش برفضای انتخاباتی ،شاهد سقوط ارزش های اخلاق وباختن اخلاق درجامعه نباشیم.