یادداشتی از بابک درست:ترافیک مردم یاسوج را خسته کرده است!
- شناسه خبر: 3613
- تاریخ و زمان ارسال: 5 اردیبهشت 1396 - 08:39
فصلی نو-بابک درست
ترافیک یاسوج و راهکارهای تسریع در روند آن تاکنون بسان چراغ دروغ بی فروغی بوده است و از مقوله ی گندم نمایی و جو فروشی در جهت مرتفع نمودن آن برخورد شده است.یاسوج ،مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد عمری قریب نیم قرن دارد ؛در توسعه به ویژه از دهه ی هفتاد به بعد گوی سبقت را از دیگر شهرها ربوده ،توسعه ای که متاسفانه فارغ از تعریف و بیشتر به توسعه ی بی قواره یا بهتر بنگارم،توسعه بد قواره می ماند ،براستی علت در چیست؟
شهر نوپایی همانند یاسوج باید از حداقل امکانات شهری برخوردار باشد .چراسیمای این دیار بیشتر به روستایی پیشرفته می ماند تا شهری با داشتن المان ها ،نمادها و عناصر زیر ساختی شهری؟؟!
در این مقال کوتاه ،به مقوله ترافیک می پردازیم ،ترافیک نه به معنای توقف چندین ردیف اتومبیل در یک خیابان و سد معبر کردن ،ترافیک از ۳ عنصر انسان،ماشین و خیابان تشکیل شده است ،هر چند که برخی از خیابان های یاسوج اصولی طراحی و مهندسی بنا و ایجاد نشده اند ،اما برای تسریع در روند ترافیک و صرفه جویی در وقت و هزینه های شهروندان فهیم می توان کارهای اصولی و علمی انجام داد.
با بررسی اجمالی ترافیک پایتخت طبیعت ایران ،هجمه ترافیک شهر در حد فاصل میدان ساعت تا میدان هفت تیر و خیابان طالقانی و مطهری روی می دهد ،ایجاد زیر گذر و رو گذر ،نخستین تدبیری است که به ذهن هر شهروندی میرسد .بهره گیری از تکنولوژی ،مدیریت ترافیک شهری ،ایجاد خطوط ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی نظیر تاکسی و اتوبوس…..از راهکارهای فنی و علمی حل این معضل شهری است .
نهادینه کردن فرهنگ استفاده از وسایط نقلیه عمومی و تمرکززدایی صنوف مختلف بازار در این ناحیه پر تردد و انتقال هر صنف به یکی از مناطق شهر،نیز از راهکارهای فوری و منطقی تسریع در ترافیک است ،تبدیل نمودن بازار در این قسمت از شهر به بازار سنتی یا محلی و جلوگیری از ورود ماشین در حد فاصل هفت تیر تا میدان ساعت نیز از کارهای شدنی و کم هزینه است .
استفاده از پارکینگ های طبقاتی و جلوگیری از پارک در حاشیه خیابان ها از طرح های ترافیک زداست ،احداث پل های ورودی و خروجی در مبادی ورودی شهر ،اقدام عملی فارغ از شعار بر سر انجام رسیدن پل بشار ۳ (گرچه متولی آن اداره راه ،مسکن و شهرسازی است)اما مدیریت شهری توانمند با تعامل سازنده با سایر دستگاههای اجرایی می تواند در تمامی امور شهری به حل و فصل معضلات و مشکلات بپردازد).
طراحی و احداث پل مختار از انتهای شهرک جوشکاران تا جاده کمربندی یاسوج -اصفهان ) نیز از دیگر راهکارها و ده ها برنامه اصولی و علمی دیگر که می بایست با دعوت از کارشناسان و صاحب نظران در این مقوله با بررسی ،آسیب شناسی و تخلیه ارائه راه کار پرداخت، البته مشکل اصلی مضیقه مالی در حوزه مدیریت شهری نیست بلکه باید مسئولان شهری رغبتی برای رفاه اجتماعی و سرمایه گذاری در توسعه پایدار شهر داشته باشد.
مهندس بابک درست -کارشناس ارشد عمران سازه و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و دبیر انجمن صنفی پیمانکاران استان
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد