یادداشت ارسالی – در حکایت انتخاب استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد

فصلی نو- فرید محسن خواه 

کلاه گشاد سیاست همواره با دو فریب فکری و گفتمانی تا بناگوش محرومستان ما کشیده شده و چشم ها را بر محرومیت و راهها را بر توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد بسته است.

۱- منازعات سیاسی در تعیین استاندار بومی که همواره بهانه ای محکم و کلیشه ای قانع کننده برای دولتها بوده است تا گزینه های غیر بومی و غیر مطالبه گر خود را به استان تحمیل کنند.
این مدیران تحمیلی و بیشتر پروازی غالباً نه افراد شاخص و توانمند ملی، که چهره هایی گاها مبتدی و آماتور در مدیریت کلان بوده اند که با روابط پیدا و پنهان محفلی، چند صباحی را محض ایجاد رزومه آمده اند و رفته اند و در نهایت استان مانده است و مشکلات و معضلاتی که دست نخورده و بی تفاوت تبادل شده اند…
و چنین است که توصیف استان در انتصابات همواره چیزی در حد آموزشگاه و آزمایشگاه مدیران بوده است، نه جغرافیایی چهار فصل و سرشار از پتانسیل هایی که تشنه تدبیر و تجربه و اندیشه متعهدانه اند.

۲- غالب گزینه های بومی هم معمولا برآمده از زور آزمایی نمایندگان مجلس بوده اند و آن هم نه با تعیین و تضمین شاخص های توانمندی و شایسته سالاری و قدرت اجرایی، که انتخاب و انتصاب ایشان تک بُعدی و مبتنی بر کارآیی انتخاباتی و پایگاه رأی آنها بوده است، که یا باید پاداش انتخابات قبل را می گرفتند و یا زمینه پیروزی در انتخابات آتی را فراهم می کردند.

لذا راهکار برون رفت از محرومیت کهنه و خفته بر گلوی کهگیلویه و بویراحمد، صرفا اراده و استقلال دولت در انتصاب استانداری است که:
۱- بنا به شرایط خاص استان و فقدان فرصت آزمون و خطا، مؤکداً مزیّن به سوابق اجرایی موفق در ابعاد مختلف و ملی باشد.
۲- توان اجماع سیاسی با پرهیز از سیاسی کاری و استفاده از همه ظرفیت های موجود استان در ایشان موجود باشد.
۳- از استقلال فکری و اجرایی در مدیریت استان با حفظ تعامل لازم با نمایندگان، در عین عدم وابستگی برخوردار باشد.
۴- توانایی استفاده از ظرفیت های ملی با ایجاد روابط نافذ در هسته مرکزی دولت در ایشان فراهم باشد، کما اینکه از این دست افراد در فرزندان استان به طور چشمگیر وجود دارد.

در پایان از نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی و همه صاحبنظران و سیاسیون استان امید و انتظار می رود یک بار برای همیشه به هیچ موضوع و موضعی جز توسعه استان و مصلحت مردمانش نیندیشند و فصل جدیدی از اجماع و اتحاد گفتمانی را پیرامون مدیریت استان رقم بزنند، ان شاالله.

و الله اعلم بحقایق الامور

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=15128

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: