فصلی نو، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: در عملیات های گشت و کنترل تخلفات شکار و صید توسط یگان حفاظت محیط زیست استان از ابتدای سال جاری تاکنون مجموع ۷۶ مورد تخلف ثبت شده که در این راستا ۱۰۱ نفر به مراجع قضایی معرفی شده اند. به گزارش فصلی نو، عنایت […]

فصلی نو، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: در عملیات های گشت و کنترل تخلفات شکار و صید توسط یگان حفاظت محیط زیست استان از ابتدای سال جاری تاکنون مجموع ۷۶ مورد تخلف ثبت شده که در این راستا ۱۰۱ نفر به مراجع قضایی معرفی شده اند.

به گزارش فصلی نو، عنایت آرامشیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با وجود مشکلاتی مانند کمبود نیرو، خودرو، گستردگی استان، پراکندگی مناطق، تراکم وظایف، عملکرد یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در سه ماهه نخست امسال مناسب ارزیابی می‌شود.

وی افزود: یگان حفاظت محیط زیست استان در سه ماه نخست امسال کنترل مطلوبی بر وضعیت مناطق تحت نظارت داشته و توانسته در این مدت ۱۰۱ نفر متخلف شکار و صید را دستگیر و برای اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی کند که از این تعداد سه فقره پرونده با صدور رای قضایی مختومه، ۲ فقره برائت و ۷۰ مورد دیگر آن نیز در جریان است.

آرامشیان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آمار بالای پرونده های تخلفات زیست محیطی در استان، افزود: در عملیات های گشت و کنترل تخلفات شکار و صید توسط یگان حفاظت محیط زیست از ابتدای سال تاکنون مجموع ۷۶ مورد تخلف ثبت شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه صید غیر مجاز آبزیان ۱۰ هزار و ۴۰ قطعه ماهی صید شده از متخلفان کشف و در این رابطه متخلفان به همراه آلات مکشوفه به مراجع قضایی معرفی شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تعداد پرندگان و پستانداران شکار و زنده گیری شده را ۱۲۳ قطعه و راس عنوان کرد و ابراز داشت: از این تعداد ۹۴ قطعه پرنده شکار شده, ۲۶ قطعه زنده گیری شده و ۱۲ راس کل و بز نیز شکار شده است.

آرامشیان سلاح جنگی مجاز و غیر مجاز کشف شده را ۳۰ قبضه دانست و گفت: از این تعداد ۹ قبضه غیر مجاز ۲۰ قبضه مجاز و یک سلاح جنگی کشف، ضبط و تحویل مراجع قضایی داده شده است.

آرامشیان ادامه داد: در حوزه تخریب اراضی ۲۱ هزار و ۷۸۸ متر مربع تخریب صورت گرفته که در این خصوص برای متخلفان پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به طرح آموزشی یک ساعت با محیط بانان در مدارس، گفت: در سه ماهه نخست سال جاری ۶ هزارو ۲۱۵ نفر ساعت آموزش در مدارس ارائه شده است.

وی افزود: ضمن اینکه برنامه‌های آموزشی, کنترل و نظارت حداکثری در کنار وظایف و مسئولیت‌های ذاتی محیط زیست، اولویت برنامه شش ماه دوم امسال است.

آرامشیان با انتقاد از حجم بالای تخلفات در حوزه محیط زیست، بیان کرد: با نشست هایی که با تشکل های مردمی، جوامع محلی و مسئولین صدا و سیمای مرکز استان در راستای فرهنگ سازی برای صیانت از محیط زیست برگزار شده و امید است شاهد کاهش تخلفات محیط زیستی در استان باشیم.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.