جوانان اصلاح طلب استان بررسی می کنند/خرید رای و تهدید کارمندان توسط مدیران
- شناسه خبر: 1024
- تاریخ و زمان ارسال: 30 فروردین 1395 - 04:35
فصلی نو–بخش دوم میزگرد جوانان اصلاح طلب
شاهرخ بهروزیان:
آقای درخشی شاید بهتر باشه اول بررسی کنیم که مردم رای خود می فروشند یا کاندیدا ها رای می خرند؟
روح الله درخشی:
لطفا نظر خود را بفرمائید اگر قابل بحث باشد باهم بحث می کنیم.
شاهرخ بهروزیان:
بحث این که آیا بخشی از افرادی که رای می فروشند برای آنان مهم است که چه کسی پیروز می شود؟ و آیا پیروزی افراد تاثیری در زندگی شان در گذشته داشته ؟در مجموع : چرا رای فروخته می شود ؟
معین زمانی:
به نظر بنده دلیل اینکه بعضی رای خود را می فروشند فقر فرهنگی نشات گرفته از فقر اقتصادی است که بهتراست مورد ارزیابی قرار بگیرد.
اینکه ما چطور از فقر اقتصادی موجود رهایی یابیم بسیار با اهمیت هست که بخش وسیعی از مشکلات را حل خواهد کرد
روح الله درخشی:
چرا رای فروخته می شود؟
این پدیده سه ضلع دارد و ما باید ببینیم چه مقدار از این تقصیر متوجه مردم است و چه مقدار متوجه ساختار و چه مقدار متوجه کاندیداهای؟
عوامل مهمی نقش دارند.فقدان سیستم حزبی از مهمترین این عوامل است.
ناکارآمدی سیستم سیاسی و عدم اعتماد مردم به وعده های کاندیداها از عوامل تاثیر گذارتر هستند.
خوب، مردمی که روی این همه گنج مثل آب و نفت و… نشسته اند چرا باید فقر را به حدی درک کنند که متوسل به فروش ایده و عقیده خود شوند؟
سامان:
اینکه پول چقدر تاثیر گذاشته رو انتخابات که خیلی روشن است.. پس به نظر بنده باید روی آگاهی بخشی در این موضوع بحث کنیم.. اگرچه واقعا نهادینه شده و متاسفانه در این چند سال اخیر بیشتر شده است.
علی اکبر رحیم فر:
سلام
لطفا درمورد راهکار یا پیشنهادات در این زمینه که چگونه اگاهی بخشی بشه و یا از نهادینه شدن این امر جلوگیری و یا انرا کاهش دهیم کمی توضیح دهید
شاهرخ بهروزیان:
جناب درخشی یک پاسخ اجمالی به سوال:
دکتر عالم در کتاب« بنیادهای علم سیاست» در صفحه ۳۰۴ کتاب خود یکی از اشکالات دموکراسی را اینگونه بیان می کند:« اغلب دموکراسی های جدید، سرمایه داری اند. این دموکراسی ها از طبقات حاکم جانبداری می کنند.
رأی کالایی قابل فروش شده است و برندۀ مزایده می¬تواند آن را خریداری کند. آشکارا عده¬ای ثروتمند، بازرگانان یا سرمایه¬داران بزرگ آن را میخرند و در نهایت حکومتها را در اختیار می گیرند.آنها از مطبوعات و تریبونها بهره برداری می کنند تا حمایت آنها را برای سیاستهای مطلوب خود به دست آورند. احزاب سیاسی با پول آنها فعالیت می کنند. اغلب سیاستمداران ابزار مناسبی در دست ثروتمندان هستند. بریس به اثر زیانبار« قدرت پول در سیاست» اشاره کرده، و تأکید نموده است پول از کار قوۀ مجریه و مقننه و قضائیه جلوگیری می کند و دموکراسی را فاسد می کند. لنین نیز معتقد است؛ دموکراسی پرستش پول و دلار است. در جامعه طبقاتی، حق رأی یک سراب و منبع غیر واقعی است. آنچه حقیقت دارد پول است و سرمایه. به دیگر سخن شاید در ظاهر مردم پای صندوقهای رأی می روند اما این پول است که به افکار و انتخاب مردم جهت می دهد و نتیجه انتخابات را مشخص می کند».
آقای شان سلی نیز در کتاب « سیاست و سرمایه» معتقد است« داستان غم انگیز رأی فروشی و خرید رأی بحرانی جهانی است که در تمام کشورها قابل مشاهده است و علت شکل گیری این معضل را باید در سه عامل جستجو نمود: ۱- فقر فرهنگی ۲- فقر سیاسی و دموکراسی ۳- فقر اقتصادی».
همچنین آقای لِکی معتقد است:« معضل رأی فروشی و خرید رأی در برخی از جوامع به این راحتی حل نخواهد شد مگر اینکه همه مردم به یک بلوغ فکری و اندیشه ای سیاسی دست یابند و به این آگاهی برسند که فروش رأی نمیتواند مشکلات آنها را حل نماید مگر اینکه با انتخابهای خود کسی را برگزینند که بتواند مشکلات آنها را در بلند مدت ریشه ای و بنیادی حل و فصل نماید». و آقای سالنادا معتقد است:« انتخاباتی که درآن رأی فروشی و خرید رأی در جریان باشد باید آن را « انتخابات سیاه» نامید و آینده چنین انتخاباتی نیز سیاه خواهد بود»
معین زمانی:
اول باید از فقر اقتصادی گریخت به چند دلیل
۱. خارج شدن از فقر اقتصادی به مرور سبب خارج شدن از فقر فرهنگی خواهد شد
۲. خارج شدن از فقر اقتصادی بسیار اسان تر از فقر فرهنگی است و تنها نیاز دارد از ظرفیت ها به خوبی استفاده کرد
۳. ارزیابی فقر اقتصادی و دلایل آن اسان تر از فقر فرهنگی است.
روح الله درخشی:
درست.اقتصاد زیربنای انتخابات است.اما خریدن رای مردم و سو استفاده از ناآگاهی مردم، خیانت بزرگی است که با امر توسعه ی پایدار مخالف است
احد گودرزی:
در این شکی نیست که پول های کثیف یار دیرینه انتخابات است ….
هرچه از عمر انتخابات در کشور ما میگذرد، نقش پول در انتخابات نیز پررنگ تر میشود، به هرحال هزینه های انتخابات تدریجا در حال افزایش است و شیوه های جدید تبلیغاتی و رقابتهای گاها ناسالم، باعث شده است که در انتخابات هزینههای زیای صرف شود. دلیل آن هم این است که احزاب بزرگ و فراگیر در کشور نداریم؛ و اشخاص در زمان انتخابات کا
رکرد حزبی پیدا میکنند، یعنی رسالتهای را که احزاب و تشکل های سیاسی باید عهده دار شوند افراد و اشخاص بر عهده میگیرند. برای این کار هم هزینههای سرسام آوری را خرج میکنند
سامان:
با احترام به نظر شما باید عرض کنم که با شما مخالفم.. برطرف کردن فقر اقتصادی مردم که کار من و شما نیست.. بعدش هم تا عقیده و فرهنگ درست نشه این مشکل حل شدنی نخواهد بود.
معین زمانی:
ایستادگی در برابر فقر اقتصادی مردم کار مسئولین هست ولی ما نیز بی نقش نیستیم.
سامان:
۱)برطرف کردن فقر سیاسی
۲) برطرف کردن فقر فرهنگی
علی اکبر رحیم فر:
تا فقر فرهنگی ازبین نرود فقر اقتصادی ازبین نخواهد رفت , برای رشد و توسعه در هر زمینه ای ابتدا باید فرهنگ صحیح در امور، نهادینه شود . با آگاهی بخشی و فرهنگ سازی میتوان جامعه مدنی و جایگاه تشکل ها و احزاب را تقویت کرد، همچنین بالا بردن سطح آگاهی ها و فعالیت های سیاسی از طریق اموزش و آگاهی بخشی رقابت های انتخاباتی را از قومی و قبیله ای و منفعت طلبی محض به رقابت های جریان سیاسی و اندیشه ای سوق خواهد داد که در آنصورت نقش گروه های ذی نفوذ اقتصادی , پیمانکاران و پول های کثیف و منفعت طلبی محض کاهش پیدا خواهد کرد.
معین زمانی:
در این چند سال طرحهای عمرانی و خدمات رسانی در روستاها انجام گرفته و به نظر میاد بر زندگی مردم اثر مثبت بگذارد، ولی بنده پیش بینی میکنم این طرحها سبب میشه جامعه به سمتی برود که فقر اقتصادی و فرهنگی بیشتر بشود.
اقای رحیم فر، بنده یک سوال دارم تا به جوابتان برسید؟؟
علی اکبر رحیم فر: بفرمایید
معین زمانی:
شهر یاسوج تنها جامعه ای است که در سطح دوشهرستان شامل همه طوایف و تیره های مختلف هست و یک نمونه قابل تبیین برای کل شهرستان .
در شهر یاسوج کاندیداییی که چهارم شد رای اول را آورد درسته؟؟
علی اکبر رحیم فر:
درست است.
معین زمانی:
همچنین علاوه بر آن در بخش مرکزی دنا هدایت خواه و بهرامی دو گزینه معرفی شده از دو جبهه اصلاح طلب و اصولگرا رای اول و دوم را کسب کردند … و در شهر سی سخت این دو نفر رقابت تنگا تنگی داشتند پس در مراکز ( یاسوج و سی سخت ) بیشتر مردم به احزاب رای دادن و این دو مرکز از لحاظ اقتصادی در وضعیت بهتری می باشند و بیشتر عارضه خرید رای در روستا ها بود درست است؟؟
علی اکبر رحیم فر:
دوست عزیز این معضل مختص شخص خاصی در استان و همچنین دوره خاصی نیست , بلکه نسبی و کلی است
معین زمانی:
دلیل مستندی نیست , زیرا ممکن است در همین شهرها براساس قوم و قبیله ای یا منفعتی بوده و یا پولی درکار بوده , بحث پول و خرید رای قابل تعمیم و اختصاص به شهر خاص , روستای خاص , منطقه ی خاص و کاندیدای خاصی نیست و اگر هم باشد قابل اثبات نیست و امار رای ها نمی تواند دقیقا اثبات کننده بحث پول باشد
علی اکبر رحیم فر:
خواهشمندم در بحث پول و انتخابات هرگز وارد مصداق ها نشوید و نامی از هیچ شخصی هم نبرید
بحث کلی و منطقی باشد
معین زمانی:
تا زمانی که فکری برای وضعیت اقتصادی روستاییان نشود این روند ادامه خواهد داشت. در صورتی که بخواهیم بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی به ارتقاء سطح فرهنگی بپردازیم. در نهایت سبب مهاجرت روستا به شهر می شود که خود مشکلات فرهنگی زیادی رو در شهر و روستاها به بار خواهد آورد و دوباره در مشکلات فرهنگی غرق خواهیم شد.
علی کاظمی:
دوستان عزیز موضوع پول موضوعی هست که داره در استان ما در انتخابات پر رنگتر میشه.. و متاسفانه از نماینده فعلی چیزی عاید استان ما نشد… و مسئله خرید را ایشون باب کردند و رنگ و رو به این پدیده خطرناک دادند…. که به وضوح امسال با این موضوع روبرو شدیم.. که می گفتند هر کس پول بدهد رای می دهیم… و فکر نکنم همچنین افرادی به حرفای ما وشما گوش بگیرند…..
احد گودرزی:
با توجه به پر هزینه بودن تبلیغات انتخاباتی این خطر وجود دارد که صاحبان قدرت اقتصادی بر عرصه های سیاسی حاکم شوند و نامزدهای انتخاباتی را وامدار خود ساخته و بر روند تصمیم سازی و تصمیم گیری تاثیرگذاشته و منافع عمومی را تحت الشعاع قرار دهند. مخصوصا این امر در شهرهای کوچک که براساس نظام انتخاباتی موجود هر نامزد انتخاباتی با سی تا چهل هزار رای می تواند به مجلس راه یابد به راحتی هرکسی را وسوسه می کند که هزینه های آن را با توسل به هر وسیله ای بپردازد
علی اکبر رحیم فر:
چه یک فرد تحصیلکرده ساکن مرکز استان و چه یک فرد بیسواد در دورافتاده ترین نقطه استان وقتی اعتقادی به تاثیر رای در سرنوشت سیاسی اجتماعی خویش نداشته باشند انرا به بهایی مبادله میکنند . اما اگر فرهنگ و بینش افراد در این زمینه تغییر کند قطعا ارزش بیشتری به عملکرد , برنامه و اندیشه خواهند داد
معین زمانی:
اما اگر فردی از نظر اقتصادی در وضعیت مطلوب باشد اقدام به فروش رای نمی کند و فقر در روستاهها بیشتر مشاهده میشود
همچنین مهم ترین دلیل فقر فرهنگی همانا فقر اقتصادی است
علی اکبر رحی
م فر:
اگر فردی یک میلیارد پول در یک قرعه کشی برنده شود وقتی فرهنگ صحیح استفاده از ان را ندارد در مدت کوتاهی انرا برباد خواهد داد , بنابراین هم فرهنگ سازی مهم است و هم تلاش برای حل مشکلات
معین زمانی:
بهبود وضعیت اقتصادی منطقه باید با مطالعه مسایل اجتماعی و فرهنگی انجام گیرد…
مثلا بسیاری از مشکلات اقتصادی روستاییان را می توان با توسعه کشاورزی و ترویج کشاورزی و باغداری صحیح حل کرد
روح الله درخشی:
بهبود وضع اقتصادی و فرهنگی مردم مهم است اما یادتان باشد که کاندیداها هم از همین مردم اند.
کاندیداهای ما، خود چقدر توسعه یافته اند و چقدر در مسیر سیاسی خود کار فرهنگی کرده اند؟
پول معضل است اما تحصیلات ضمن خدمتی و فقدان تجربه ی دانشگاهی معتبر و بی بهره بودن از اساتید برجسته برای کاندیداها هم معضل است و بدتر از همه ی معضل ها.
آیا اگر ما کاندیداهای توانمند و کارآمد با سوابق درخشان به جامعه معرفی کنیم باز معضل خرید رای را داریم؟
به هرحال این موضوع دوطرفه است.یک طرف کاندیدا و طرف دیگر مردم.
کدامیک نیازمند هستند؟ و آیا وقتی نیاز هر دو طرف رفع شد امیدی به تغییر در سطوح مختلف هست؟ مثلا کاندیدایی که رای مردم را می خرد، بعد از قبولی اصلا تمایلی برای خدمت به مردم دارد؟
ما در این مورد حداقل تجربه چهارساله ای داریم.
معین زمانی:
شاید چنین فردی که پولدار باشد بخاطر موقعیت شغلی , یا اقتصادی بهتر به مبادله رای روی بیاورد و حتی ممکن است چنین شخصی در نقش اسپانسر و یا لیدر کاندیداییی ظاهر شود و به جای فروش اقدام به خرید رای نماید و همچنین چنین فرد پولداری با پول میتواند بر تبلیغات نابرابر و تخریبی در انتخابات تاثیراتی داشته باشد
مجتبی چراغ سحر:
پدیده ی شوم خرید رای همواره در استان ما وجود داشته،البته در این دور انتخابات مردم شریف استان کمتر به این پدیده زشت روی آوردند چون تقریبا از همه طوایف کاندیدا داشتیم. که رای قومی خودش بازمعضل دیگریست ولی باعث شده که تلنگری به مردم بخورد که رای خود رانفروشند، انشااله زمینه ای بشه که این پدیده زشت از استان ما باهمت دوستان رخت بندد.
روح الله درخشی:
لطفا پیشنهاد برای بهبود اوضاع و فرهنگ سازی در راستای زدودن این فرهنگ غلط هم ارایه دهید.
آیا فردی که موفقیت خود را در ناآگاهی مردم جستجو می کند می تواند مورد اعتماد مردم باشد؟ بالاخره این کاندیداها که مدعی بودند هریک در دل ساختار سیاسی بوده اند و سابقه ی مدیریت داشته اند.اصلا به نظر می رسد که تقصیر از مردم عقب تر بیاید و از کاندیدا هم عقب تر و به روند بکارگیری اشخاص در ساختار برگردد.فردی که با رابطه بازی، سکان مدیریت در ساختار را دارد و یا فقدان شایستگی برای یک پست حداقلی است و تربیت یافته ی ساختاری معیوب است نمی تواند امروز کاندیدا شود و اگر شد و رفت مجلس باید دنبال شاخص های پیروزی ایشان بود و قطعا مهمترین شاخص پیروزی این فرد با پول است و یا قدرت نامتعارف.یعنی همان چیزی که از اول بوسیله ی آن وارد ساختار شد.
این فرد می تواند جایگاه برای مردم خود تعریف کند؟
معین زمانی:
خیر. کاندیدایی که تمایل به خرید رای دارد مشکل مردم را حل نخواهد کرد به دو دلیل
۱. کسی که رو به خرید رای می اورد طرح و برنامه ندارد و با تکیه بر عملکرد قبلی نیز وارد انتخابات نشده وگر نه نیازی به خرید رای نداشت این افرتد توانمندی کافی ندارند
۲. چنین کاندیدی موفقیت خود را در فقر مردم میبیند
احد گودرزی:
بهترین راه اصلاح قانون انتخابات و رشد احزاب راه حل اصلی مبارزه با پول کثیف می باشد
معین زمانی:
آنگونه که مشخص است بیشتر افراد توانمند و دارای طرح و برنامه از قشر ضعیف و متوسط جامعه هستند و اگر خرید رای به این شکل ادامه یابد مردم از وکالت یک فرد توانمند ولی از قشر فقیر و متوسط محروم خواهند شد
مجتبی چراغ سحر:
البته تبلیغات ما خیلی مهم است
برای مبارزه با خرید رای از طریق،پول،قدرت، از طریق نهادها و ادارات اقتصادی و آموزشی درصد بالایی از رای مردم ما از روی .ترس می باشد ترس از به خطر افتادن موقعیت وجایگاه خویش.
روح الله درخشی:
دقیقا.اداراتی و نهادهایی که اشاره شده بیشترین قصور را در این مورد داشته اند.من خیلی از فرهنگیان استان را می دیدم که از ترس تهدیدهای مدیران بالادستی خود ایده ی خود را پنهان کردند.
در حالیکه وظیفه ی آموزش و پرورش چیز دیگری است.
بنابراین خرید رای گاهی با ارعاب و تهدید اشخاص صورت می گیرد.
معین زمانی:
به نظر بنده باید در گام اول باید فرصت ها و تهدیدات و ظرفیت های استان منطقه به منطقه مورد ارزیابی قرار گیرد .
در گام بعد مشکلات واقعی مناطق رو به مردم معرفی کرد به طور مثال یک روستایی هنوز درک نکرده در اراضی که سالانه در هر هکتار کمتر از ۱ میلیون درآمد دارد با بهبود زمین و کنترل آب و تغییر الگوی کشت و … می تواند در همان زمین ۷۰ میلیون یا بیشتر درآمد کند.
یا در شهر جوانان باید بدانند که بخشی از مشکل اشتغال باید با توسعه صنعتی منطقه حل شود.
اگر مردم روستایی این را درک کرد به کسی رای خواهد داد که بفکر کنترل اب هست یا بفکر توسعه صنعتی منطقه هست…
شاهرخ بهروزیان:
نماینده های پیشین در مقابل رای های پاک بخش ضعیف جامعه کاری انجام ندادند و تغییر در زندگی این قشر ایجاد نشده. آیا راهکاری برای بازگردانی اعتماد مردم وجود دارد ؟
حسین فتاحی:
به نظر من سه عامل در انتخابات نقش بسیار مهمی بازی می کند:۱-برنامه ریزی تبلیغاتی ۲ – اجرای برنامه ها ۳- امکانات مالی یا پول.
وبه نظر می رسد پول از گذشته های دور نقش مهمی در انتخابات داشت و امروزه به دلیل تغییر در ارزش ها این نقش پر رنگ تر شده است .
برای ایجاد امنیت و فضای لازم مبنی بر جلوگیری از ورود پول های کثیف به انتخابات باید نکات زیر مورد توجه قرار گیرد .
۱-تغییر شیوه تبلیغات انتخاباتی از خیابان ها به خانه های مردم. یعنی تبلیغات خیابانی حذف و کاندیداها فقط از طریق رسانه برنامه های شان را به مردم اعلام کنند. این پیشنهاد جلوی تبلیغات نادرست پول های کثیف را می گیرد و مانع فریب مردم می شود. به عبارتی جلوی فتنه از طریق پول کثیف گرفته می شود.
۲- تهیه آمار دقیق تعداد رای دهندگان هر شهر یا روستا: هر شهر یا روستا کاملا مشخص است که چند رای دهنده دارد، بنابراین اگر صندوق آن شهر یا روستا بیش از تعداد رای دهندگان رای داشت، رای آن صندوق ابطال اعلام گردد.
۳- فرهنگ سازی و ایجاد بستر. این طرح زمانی می تواند موفق باشد که فرهنگ سازی و بستر سازی مناسب در مورد مسائل مختلف از جمله مسئله حزبی شدن نمایندگان حل شود.
۴- نظارت دقیق در حوزه های انتخاباتی بر خرید و فروش نش
دن رای توسط پول ها ی کثیف
جوانان اصلاح طلب استان بررسی می کنند:
گاهی خرید رای، با ارعاب و تهدید نیروهای اداری توسط یک مدیر صورت می گیرد.
ادامه دارد…..
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد