۷ مرکز علمی در دانشگاه جامع علمی کاربردی کهگیلویه وبویراحمد / دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار
- شناسه خبر: 21654
- تاریخ و زمان ارسال: 20 مهر 1401 - 08:00
به گزارش فصل جنوب ، علی اکبر دسترنج رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کهگیلویه وبویراحمد روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در دانشگاه شورای برنامه ریزی تدوین شده است که مهم ترین وظیفه این شورا شناخت نیاز بازار کار است ، برهمین اساس رسالت شورا به گونه ای که بر اساس ظرفیت ها و پتانسیل های هر منطقه برنامهریزی درسی میکند و محتوای این برنامهها، ایجاد مهارت در فارغالتحصیلان است.
دسترنج خاطرنشان کرد: هدف این است که طی یک دوره دو ساله دانشجویان مهارت ویزه داشته باشند هم توان یادگیری و هم کارافرین برتر باشkد دوره های دانشگاه جامع علمی کاربردی دو ساله کاردانی و کارشناسی ناپیوسته است که در ۴ قالب صنعت ،کشاورزی، مدیریت – خدمات و فرهنگ و هنر خلاصه شده است و تمام رشته های دو دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته زیر مجموعه این ۴ گروه اصلی هستند .
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کهگیلویه وبویراحمد تعداد دانشجویان در حال تحصیل این دانشگاه را ۵۲۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد دانشجو در رشته های مختلف کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصضیل هستند که برخی از سالهای گذشته بوده و برای امسال از مهر ۱۴۰۱ قریب ۳۲۰۰ نفر خواهند بود که بخشی ثبت نام و بخشی در حال انجام است .
بنا به گفته علی اکبر دسترنج ۵۱ رشته کاردانی و ۴۱ رشته کارشناسی فعال در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول تحصیل هستند که تاکنون بیش از ۳۰ هزار فارغ التحصیل از دل این دانشگاه بیرون آمده و به لطف خداوند تعداد قابل ملاحظه از انها جذب کار در دولتی و غیر دولتی هستند .
دسترنج خاطرنشان کرد:تعدادی در مراکز خصوصی و تعدادی در مراکز دولتی در حال کار هستند تعداد مدرسین ما بیش از ۶۳۰ نفر است که کارآزموده و باتجربه بوده و با صنعت و جامعه ارتباط دارند.
دسترنج افزود: تعداد ۷ مرکز آموزشی در سطح استان داریم که چهار مرکز در شهر یاسوج دو مرکز در گچساران و یک مرکز هم در دهدشت مشغول به فعالیت هستند.
دسترنج یادآور شد: تعداد مراکز ما در سالهای گذشته بیشتر از اینها بود که در سنوات اخیر بنا به دلایلی تعطیل شدند مرکز هلال احمر مرکز بهزیستی مرکز میراث فرهنگی برخی از مراکز خوب دیگر ما در سالهای گذشته تعطیل شدند برنامه داریم که بر اساس ظرفیتها امسال بخشی از آنها را برگردانیم در کل ۱۴ مرکز داشتیم و در زمانی ۱۲ هزار دانشجو در مراکز علمی کاربردی استان مشغول به تحصیل بودند و مراکز ما تعطیل شدند.
وی در ادامه گفت: در استان ما ظرفیتهایی مثل کشاورزی گیاهان دارویی و گردشگری و همچنین نفت و گاز ظرفیتهای بسیار خوبی است که همه مورد استقبال قرار میگرفتند و تعطیل شدند در حال حاضر در بخش صنعت و خدمات و فناوری اطلاعات دانشجو داریم در بخش صنعت نفت و گاز هر چند مرکزی وجود ندارد، اما رشتههایی داریم که دو رشته نفت و گاز در مرکز گچساران وجود دارد، اما مرکز مستقلی برای نفت و گاز نداریم همچنین رشته ایمنی کار خیلی مهم است، چون مورد نیاز بوده و در محیط کسب و کار نیاز به آن است بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان رشته ایمنی کار جذب بازار کار میشوند و چند درصد هم در حال تحصیل هستند.
برنامه های علمی کاربردی در دوره مدیریت جدید
وی در ادامه اظهارات خود در جمع خبرنگاران گفت: مهمترین مأموریت ما افزایش توان اشتغال پذیری فارغ التحصیلان و مهارت محور بودن دوره تحصیلی است که لازم است ارتباط با صنایع و بازار کار را بیشتر کنیم و تعامل خوبی با مجموعه مدیران استانی و شهرستانی داشته باشیم نیازها را بشناسیم رشتهها را ایجاد کرده و مشکلات را برطرف کنیم نیازهای عملیاتی بازار کار را احصا و برنامه ریزی داشته باشیم و بر اساس سند آمایش استان رشتهها را گسترش دهیم.
این مسئول افزود: احیای مراکزی که قبلا وجود داشتند از برنامههای اصلی ما خواهد بود برخی از ظرفیتها در استان مغفول مانده در بحث صنایعدستی و گیاهان دارویی و نفت و گاز نیاز به مراکز آموزش علمی و کاربردی در استان داریم.
وی به دورههای آموزشی کوتاه مدت و مقطع دار در دانشگاه اشاره کرد و گفت: دورههای کوتاه مدت برای ارتقاء توان مدیریتها در صنعت و کارخانجات برگزار میشود همچنین از کارهای خوبی که برنامه داریم راه اندازی کسب و کارهای خانگی است که در دنیا به خصوص برای بانوان روی آن حساب میکنند و موجب ایجاد شغل و خلق ثروت میشود در دورههای کوتاه مدت نیاز به مدرک تحصیلی خاص نیست و از همه اقشار مختلف میتوانند در این دورهها شرکت کنند هر چند که استقبال بسیار خوب بوده، اما در دانشگاه مغفول مانده بود.
دسترنج گفت : در کنار موضوعات آموزشی نگاهی هم به موضوعات پژوهشی و تحقیقاتی خواهیم داشت خانههای خلاق را در استان ایجاد میکنیم مراکز متعددی در حوزه فناوری ایجاد خواهیم کرد و از مدرسین و کارآفرینان دعوت میکنیم تا ایدهها را ارائه دهند ایدهها ساخته و پرداخته میشود و در نهایت تبدیل به تجاریسازی خواهند شد.
دسترنج در بخش دیگری از سخنان خود گفت : یکی از برنامه های ما پایش مدرسین برای به کارگیری مدیران مجرب و با تجربه است و الزاما اینگونه نیست که این مدرسین و اساتید دارای مدارج بالای دانشگاهی باشند بلکه باید توان و تجربه کافی و عملی در حوزه مورد تدریس و آموزش را داشته باشند که بتوانند نیروی کار ماهر و با دانش عملیاتی موثر آموزش دهند .
وی با اشاره به تفاوت های دانشگاه علمی کاربردی با دیگر دانشگاه ها افزود : مهمترین تفاوت با سایر نظام های آموزشی ، محتوای تدریس متناسب با نیازهای بازار است چیزی که معمولا در دانشگاه های دیگر کمتر به آن توجه می شود .
سرپرست دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد : جدیدا دانشگاه های خیلی بزرگ به علمی کاربردی پیشنهاد داده اند که دانشجویان این دانشگاه ها پس از فارغ التحصیلی ، یک دوره کوتاه مدت را بگذرانند یعنی فارغ تحصیل کاردانی و کارشناسی این دانشگاه ها یک دوره شش ماه یا کمتر بگذرانند که خلا های آموزشی دانشگاه پر شود.
دسترنج گفت : شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه مهمترین وظیفه ان شناخت نیار بازار کار است و در هر منطقه ای متناسب با پتانسیل ها و ظرفیت ها شروع به تدوین دوره های مدت دار و کوتاه مدت می کند و هدف ان ایجاد حداقل یک مهارت برای افراد است .
در همین ارتباط بخوانید
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کهگیلویه وبویراحمد منصوب شد
آخ و بخت ای مملکت!