فصلی نو -بویر نیوز نوشت:در طول چهارسال گذشته به لطف حضور غلامرضا تاجگردون شهر و شهرداری گچساران از لحاظ دریافت اعتباراتت وضعیت محسوسی نسبت به گذشته داشت.  اعتبارات میلیاردی همچون عوارض الایندگی ٣ درصد نفت، بافت فرسوده، هزاران تن قیریارانه ای، ارزش افزوده شرکت نفت و کمکهای وزارتخانه ای، کمکهای سازمان شهرداری در قالب ماشین […]

فصلی نو -بویر نیوز نوشت:در طول چهارسال گذشته به لطف حضور غلامرضا تاجگردون شهر و شهرداری گچساران از لحاظ دریافت اعتباراتت وضعیت محسوسی نسبت به گذشته داشت.

 اعتبارات میلیاردی همچون عوارض الایندگی ٣ درصد نفت، بافت فرسوده، هزاران تن قیریارانه ای، ارزش افزوده شرکت نفت و کمکهای وزارتخانه ای، کمکهای سازمان شهرداری در قالب ماشین آلات شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر و قطعا عوارضات دیگری که نویسنده از عنوان آنها بی اطلاع می باشد، به سوی این شهر روانه شد که تنها نماینده و شهردار از این اعتبارات اطلاع دارند.

این در حالیست که شهرداری یاسوج از همه این عوارضات در طول این ۴ سال بی نصیب بوده است و شهردار یاسوج در جلسه ای عنوان کرد که “حتی ۵٠٠ تن از قیری که نقدا خریداری کرده و پول آن راواریز کرده است به خاطر افزایش قیمت قیر فعلا در کارخانه بلوکه شده است”

شاید همه این موارد باتوجه به نفت خیزبودن شهر گچساران قابل توجیه باشد اما اخیراً بابت بدهی های دولت به شهرداری ها مبالغی اختصاص داده شده است که جای تامل دارد.

شهردار یاسوج در جلسه شورای اداری استان که با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور پیرامون حقوق شهروندی برگزارشده بود چند دقیقه وقت برای صحبت گرفت، هرچندکه به قول خودش با مشاجره لفظی این وقت و به عنوان آخرین نفر در اختیارش قرار داده شد.

%D8%AC%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%AF 1

محمدعلی جاوید در این جلسه به ذکر مطلبی پرداخت که جای تامل است؛  وی عنوان کرد “شهرداری در بدترین شرایط و با دست خالی و اتکاء به درآمدهای خودش در این دوره کارهای بزرگی را برای رعایت حقوق شهروندان انجام داد و مبلغ ٧۵میلیارد تومان، رای بر علیه دستگاه های دولتی وصول کرده است و حال که قرار است بخشی از مطالبات شهرداریهای استان پرداخت شود امیدواریم برنامه و بودجه استان شهروندان این استان رادرجه بندی نکند و بر اساس درصد میزان مطالبات هر شهرداری نسبت به پرداخت بدهی ها اقدام شود.”

اما بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد که اخیراً برای پرداخت بخشی بدهی های دولت مبلغ شصت میلیارد تومان به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شده است که مبلغ سی میلیارد تومان فقط برای شهرداری گچساران و سی میلیارد برای همه شهرداری های استان و در جدول تنظیم شده قریب به دوازده میلیارد دیگر باز هم سهم گچساران خواهد شد!

به عبارت ساده یعنی از ۶۰ میلیارد ۴٢ میلیارد فقط برای گچساران و ١٨ملیارد برای ۱۶ شهرداری دیگر …

حال سه سوال اساسی پیش می آید:

۱ – اگر این مبلغ مربوط به بدهی های دولت است دیگر چه رابطه ای باگچساران دارد و این چه نحو تقسیم بندی است؟ در حالی که شهردار یاسوج می گوید بیش از دو برابر سرجمع همه مطالبات شهرداری های استان در طول این چهار سال رای صادر کرده ومطالبات دارم!

۲ – اگر این مبلغ سی میلیارد را تاج گردون به صورت ویژه (با روابطی که دارد) برای گچساران گرفته است، چرا در جلسه شورای اداری اعلام نمی شود تا مردم بدانند خبری از تبعیض نیست ضمن اینکه مردم به دولت بدبین (تر) نشوند و لااقل مردم از دیگر نمایندگان این موضوع را مطالبه کنند.

۳ – اما در صورتی که رقم مربوط به کل استان است بر چه اساسی اینگونه توزیع شده است؟ این ابهامیست که باید ببینیم سازمان برنامه و بودجه استان چه پاسخی برای ان خواهد داشت؟

همه اینها در حالی است که نباید یشنهاد شهردار یاسوج در شورای برنامه ریزی استان مبنی بر اختصاص درصدی ازکل اعتبارات استان برای تکمیل زیرساختهای مرکز استان را فراموش کنیم، که به رای گذاشته شد و صرفا با مخالفت مدیران حوزه های گرمسیری مواجه شد و اکنون هم استانی های گرمسیری در تعطیلات تابستانه خود در شهر یاسوج مجبورند مشقات فراوانی را تحمل کنند.

امید است، نماینده عالی دولت در استان و رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص این نحوه توزیع اعتبارات پاسخ شفافی بدهند و اگر حقی تضییع شده است جلوی آنرا بگیرند و فراموش نکنند شهر یاسوج  که مامن همه مردم استان است، با مشکلات عدیده ای روبرو است و سایر شهرداری های استان هم درآمد آنچنانی ندارند که بتوانند انتظارات مردم را برآورده کنند و با این حال نه تنها توقع مازادی ندارند، بلکه خواستار رعایت عدالت و رفع تبعیض هستند.