فصلی نو،- پیش از این رسانه ها در چند مطلب جداگانه نسبت به اخبار نگران کننده از درون شورای شهر یاسوج خبرداده بود .اخباری که در روز هاى گذشته روى خروجى خبرگزاری هاى اصولگرا قرار گرفت گواه این نگرانیست .در دو روز گذشته برخی رسانه ها با انتشار اخباری از انتخاب شهردار کار را تمام […]

فصلی نو،- پیش از این رسانه ها در چند مطلب جداگانه نسبت به اخبار نگران کننده از درون شورای شهر یاسوج خبرداده بود .اخباری که در روز هاى گذشته روى خروجى خبرگزاری هاى اصولگرا قرار گرفت گواه این نگرانیست .در دو روز گذشته برخی رسانه ها با انتشار اخباری از انتخاب شهردار کار را تمام شده اعلام کرده و نام “نستهن مقدم “را به عنوان شهردار یاسوج اعلام کرده اند.

به گزارش فصلی نو،در حالی که نگین تاجی،خوبانی، و دهرابپور که در انتخابات شورای شهر بیشترین آرا را به خود اختصاص داده اند با تکذیب این خبر، از انتخاب شهردار و برگزاری نشست اظهار بی اطلاعی می کنند، اکبری،اکبری تبار، احمدی کیش و آشنا از انتخاب “سید هدایت اکبری” به‌عنوان رئیس شورا، “کیوان آشنا” نایب رئیس و “نستهن مقدم” به عنوان شهردار جدید یاسوج خبر می دهند.

اما جامعه ای که با انتخاب شوراهای اصلاح طلب ،به دنبال تحول و اصلاح بود حالا با مطرح شدن یک گزینه اصولگرا دچار سردرگمی شده است. در واقع آقایان شرایط را به گونه ای پیش برده اند که افکار عمومی ایده آلها را فراموش کرده و دلخوش به حداقل ها شود.

البته این ماجرا ابعاد دیگری هم دارد که به مراتب آزار دهنده تر از انتصاب مقدم و یا هر فرد دیگری است. و آن هم اعتماد از دست رفته جامعه ای است که حیرت زده عملکرد منتخبان خود را به نظاره نشسته است.منتخبانی که در روند انتخاب شهردار مردم را نامحرم پنداشته و به رغم آنکه همه جا از لیست ۶۰ نفره برای شهرداری یاسوج صحبت می کنند ، حاضر نیستند در حد اطلاع رسانی اسامی آنها را در اختیار جامعه بگذارند تا بتواند نسبت به عملکرد و پیشینه افراد آگاهی کسب کنند.این در حالی است که مشورت گرفتن از افکار عمومی می تواند منجر به اعتماد به اعضای شورا ،شهردار و رای ریخته شده در صندوق شود. و در آینده نیز به نفع نظام و مردم خواهد بود.
منتخبانی که نشستی غیر رسمی برای انتخاب شهردار برگزار کرده و از ۷ عضو شورا فقط چهار نفر را به آن دعوت کرده و ۳ عضو مخالف حتی در جریان برگزاری آن قرار نگرفته اند. بعد هم خروجی آن را در رسانه های رسمی اصولگرایان به عنوان یک خبر قطعی منتشر و در سطح وسیع در رسانه ها بازنشر داده اند و اصلا هم کسی نمی خواهد به افکار عمومی پاسخ دهد که چگونه می توان نام شورا را بر انجمنی گذاشت که حتی از مشورت جمع ۷ نفره منتخبان مردم بهره مند نمی شود و در انتخاب شهردار اقلیت و اکثریتی شکل می دهند که ظاهرا رای و نظر اکثریت مردم در آن هیچ اهمیتی ندارد.اصلا اقلیت و اکثریت در یک جمع ۷ نفره چه معنی ای می تواند داشته باشد وقتی سلیقه و چرخش یک نفر می تواند کفه ترازو را به نفع یک گروه سنگین تر کند.

اگر آنچنان که فرشاد نگین تاجی می گوید” از ابتدا قرار بوده شورا تیمی یک دست باشد و تمامی گزینه ها و داوطلبان توانمند شهرداری یاسوج رزومه خود را ارائه دهند و سپس براساس معیارهای مدیریت شهری، سابقه کار، رشته تحصیلی، تخصص و مواردی از این دست امتیاز داده شود و هرکس حد و نصاب لازم را به دست آورد به مصاحبه دعوت و دیدگاهها، برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت خود را ارایه دهند و در نهایت ۵ نفر بعنوان گرینه های شهرداری یاسوج انتخاب و از بین آنها بهترین گزینه شهردار یاسوج شود.” پس چه کسی قرارها را به هم زده است ؟
– اگر آنچنان که کیوان آشنا می گوید “مقدم جز مدیران شایسته کشوری با عملکرد قابل قبول است “پس چرا نام وی نیز در همان جدولی که از آن به عنوان نقطه قوت و ترازوی عدالت خود یاد می کنند ، وارد نمی شود ؟پس خواست مردمی که به دنبال شهردار بابرنامه،شایسته و برازنده شهر باشد کجای این استدلال قرار می گیرد.اگر در کارنامه مقدم موضوعی وجود دارد که حامیانش از مطرح شدن آن نگران هستند پس مطرح شدنش اجحاف در حق مردمی است که با هزاران امید پای صندوقهای رای رفته اند .
– اگر هم نقطه ضعفی ندارد پس چه اصراری دارند که در جلسات محرمانه و پشت پرده او را معرفی می کنند و حاضر نیستند او نیز در شرایط برابر، عملکردش اعلام شود تا تصور زد و بند و بده بستان در انتخاب شهردار به ذهن افکار عمومی متبادر نشود و اعتماد مردم به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی از دست نرود.
اگرچه رسانه های اصولگرا از مقدم به نام شهردار احتمالی نام می برند اما به نظر می رسد مطرح شدن این نام به رد گم کنی و یا اهرم فشار برای تحمیل یک خواسته مهمتر شبیه باشد.
ضمن اینکه هیچ سندی دال بر برگزاری این نشست وجود ندارد .از آنجایی که هدایت اکبری به عنوان کسی که در بین دو گروه رای تعییین کننده دارد تلفن خود را پاسخ نمی دهد پس ممکن است گروهی با قصد شیطنت و سنجش افکار عمومی آن را منتشر کرده باشند.اگر بنا را بر صحیح بودن آن بگذاریم باز هم نمی توان گفت فردمورد توافق در این نشست شهردار قطعی است. زیرا گروه سه نفره نگین تاجی ،دهرابپور و خوبانی نیز به این راحتی با موضوع کنار نخواهند آمد .
مقدم مورد حمایت احمدی کیش،کیوان آشنا و علی اکبری تبار است و نامش زمانی مطرح شد که هدایت اکبری به طور کلی از راضی کردن اعضا برای انتصاب مجدد جاوید نا امید شد،وی به سمت گزینه ای رفت که مطمئن است در هیچ شرایطی اعضا اصلاح طلب و معتدل شورا زیر بار انتصاب وی نخواهند رفت .
درست از زمانی که موضوع شهردار شدن مقدم قوت بیشتری گرفت افکار عمومی تمایل بیشتری به محمد علی جاوید و ادامه فعالیتش نشان داد.چرا که حالا که حق انتخاب بین بد و بدتر محدود شده محمد علی جاوید مصداق همان گزینه ای است که بر بدتر ارجحیت دارد.
حتی یکی ازاعضا تهدید کرده است که اگر اعضا از مواضع خود برای انتصاب غیر علمی و غیر عادلانه مقدم کوتاه نیایند بر روی جاوید اجماع خواهند کرد تا جلوی انتصاب مقدم را بگیرند. برخی ،بر این باورند که این بازی به گونه ای طراحی شده که شرایط را به گونه ای پیش ببرند تاجاوید به کورس رقابت بازگردد و اعضا به طیب خاطر او را انتخاب کنند و این انتخاب تحمیلی در ظاهر یک انتخاب مطلوب به جامعه قالب شود و این اتفاق می تواند ایده آل ترین حالت برای جاوید هم باشد زیرا حمایت آقایان نگین تاجی ،دهرابپور و خوبانی می تواند برای وی ارزشمندتر و برد شیرینتری محسوب شود .
هر چند به نظر می رسید مطرح شدن نام مقدم به عنوان شهردار یک برنامه برای رسیدن به جاوید بوده اما حالا حامیان مقدم که مطمئنتر از دیگران ،شرایط را در دست گرفته و با حمایت ۴ تن از اعضا خود را محق تر از هر کس دیگری می دانند.

ابتکار جنوب