گزارش کامل نخستین کنگره ملی آیت‌الله ملک‌حسینی(ره)

فصلی نو، در پنجمین سالگرد وفات عالم ربانی آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی ،با حضور مسئولینی از کشور و استان و اقشار مختلف مردم ، روحانیون و ائمه جمعه، استانداران سابق استان کهگیلویه و بویراحمد و مهمان‌های از استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان و چهارمحال بختیاری نخستین کنگره ملی آیت‌الله ملک‌حسینی(ره)در  سالن مرحوم دکتر عسکریان دانشگاه یاسوج برگزار شد.

به گزارش فصلی نو،محمود رضا رحیمی، دبیر کنگره ملی آیت الله ملک حسینی (ره) در این آیین بیان کرد: با فراخوان اعلام شده ۱۵ مقاله موفق به دریافت تأیید دبیرخانه کنگره ملی آیت الله ملک حسینی شدند. دانشگاه یاسوج در حوزه فرهنگی، سیاست گذاری‌های خاصی دارد و در همین راستا برنامه‌های مختلفی برگزار شده است.

رحیمی بیان کرد: با همکاری دستگاه‌های مختلف و انتخاب کمیته‌های مختلف، این مهم کلید خورد و با راه اندازی سایت کنگره فراخوان‌ها دریافت شد.

رئیس دانشگاه یاسوج از دریافت ۲۵ مقاله در این راستا خبر داد و خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۵ مقاله مورد تأیید قرار گرفت.

رحیمی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه آثار و عکس‌های آیت الله ملک حسینی و همچنین برنامه‌های مختلف فرهنگی در این راستا عملیاتی شد. پنج کمیته در این راستا فعال شدند و اقدامات لازم را انجام دادند.

وی اضافه کرد: آیت الله ملک حسینی از مفاخر بزرگ و ارزشمند استان و کشور بودند و ما وظیفه خود دانستیم که در این برنامه سهیم باشیم.

در این کنگره ملی که در دانشگاه یاسوج برگزار شد، سید ضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم، آیت الله احمد بهشتی نماینده مردم شیراز در مجلس خبرگان، آیت‌الله سیدعلی میلانی رئیس بنیاد فرهنگی امامت، آیت‌الله محمدی، نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز حضور داشتند.

در ابتدای این کنگره پیام آیت الله صافی گلپایگانی نیز قرائت شد. همچنین در حاشیه این کنگره نمایشگاه عکس و دست‌نوشته‌های آیت‌الله ملک‌حسینی (ره) برپا شد.

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در اولین کنگره ملی بزرگداشت مرحوم آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی، نماینده فقید ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: تکریم عالم ترغیب جامعه به سمت دانش و اندیشه است و تکریم عالم تنها تکریم یک انسان عالم نیست.

وی بیان کرد: ایجاد نشاط و هیجان در ساحت علم و اندیشه است و ده‌ها برکت دیگر که بر چنین همایش‌هایی مترتب می‌شود. خاصه اگر این عالم، عارفی فقیه، ادیب و متکلم باشد نشان از فرازمندی دارد که جامعه باید با او آشنا شود.

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر این عالم شاگرد مردی بزرگ و سترگ همچون امام راحل باشد تکریم او تکریم معلم و استاد او یعنی امام (ره) است.

آیت الله ملک حسینی تصریح کرد: مرحوم آیت الله ملک حسینی (ره) این عالم در راه ولایت فقیه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کرد و عالمی است که آموزش حریت به جامعه می‌داد و آن‌گاه که حق با مردم است دفاع از حق آن‌ها می‌کرد.

وی اضافه کرد: این کنگره، تکریم جهاد و مبارزه است که باید از همه کسانی که برای برگزاری این کنگره تلاش کردند، تشکر کنم. از استاندار سابق و استاندار فعلی استان نیز تشکر می‌کنم.

پیام آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به کنگره ملی بزرگداشت آیت الله ملک حسینی

آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید به مناسبت اولین کنگره ملی بزرگداشت آیت‌الله سید کرامت‌الله ملک‌حسینی (ره) پیامی صادر کرد.

متن پیام به این شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

تجلیل و تکریم از وارثان علوم وحیانی، هادیان و رهبران دینی و عالمان و راویان عترت نبوی (ص) وظیفه شرعی، اخلاقی و انسانی می‌باشد.

شناساندن شخصیت‌هایی که نمره اخلاق و مسائل مکارم و فضایل بوده‌اند برای نسل امروز که نیازمند الگوی زندگی ایمانی و با صداقت است لازم و ضروری می‌باشد.

اگر جامعه بخواهد به شاهراه سعادت، ترقی و کمال برسد باید در این مسیر به زوایای زندگی بزرگان و مجاهدان و انسان‌های پارسا و متقی آشنایی کامل داشته باشد و آنان را همیشه زنده و جاوید بداند و مجاهدت‌های آنان را فراموش ننماید.

یکی از این عالمان مجاهد و شخصیت‌های عظیم الشان که عمر پر برکت خود را در راه اعتلای کلمه الله و مبانی و معارف نورانی اسلام گذراند و با تحمل شدائد و مشکلات توانست خدمات شایانی در راه رفاه، آسایش و دینداری مردم داشته باشد مرحوم آیت الله آقای حاج سید کرامت الله ملک حسینی (ره) که از اَعلام دین و خدمتگذاران صادق اسلام و مذهب جعفری (ع) و مدافع و حامی واقعی حضرت امیرالمؤمنین (ع) بود، فقیهی شجاع که در عرصه‌های مختلف بخصوص در عرصه عقل بدعت و فرقه‌های ظاله سربازی خدوم برای مولای خود حضرت بقیه الله العظم ارواح العالمین و له الفدا بود.

آن فقیه سعید حقی بزرگ بر مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین مردم شریف استان فارس داشت که باید با ادامه راه صحیح آن مرحوم مقدار از حقوق و دیون خود را ادا نمایند.

حقیر یاد آن عالم عظیم الشان را گرامی داشته و از حوزه‌های علمیه و علمای اَعلام می‌خواهد که روش صحیحی ایشان را دنبال نمایند.

به همه شرکت کنندگان در این همایش باشکوه، آقا زاده فاضل و محترم ایشان جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای شرف الدین ملک حسینی عرض ادب و احترام دارمان شاء الله تعالی از عنایات ولی عصر (عج) بهره مند باشید.

آیت الله ملک حسینی افتخار بزرگی برای جنوب کشور و خطه زاگرس بود

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی افتخار بزرگی برای جنوب کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد و خطه زاگرس بود.

علی محمد احمدی پنجشنبه، چهارم آبان ماه در کنگره ملی بزرگداشت نماینده فقید و سابق ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: جهان تشیع مفتخر بود که در طول تاریخ با تمام فراز و نشیب‌ها شخصیت‌های بزرگی تقدیم جهان بشریت کرده که تاریخ ساز بوده‌اند. از جمله آن‌ها امام راحل معمار کبیر انقلاب اسلامی بودند که با اندیشه و تفکر خود به جهانیان نشان داد که جهان تشیع از ظرفیتی بالایی برای مکتب سازی، جامعه سازی و تمدن سازی برخوردار است.

وی بیان کرد: نگاه امام خمینی (ره) باعث شد که ملت ایران عظمت، شکوه، استقلال و سربلندی خود را احساس کنند. در مکتب امام و بزرگانی چون آیت الله بروجردی شاهد هستیم که فرزندانی به عرصه علم و ادب پا گذاشتند که راه، مشی و شخصیت آن‌ها همان چیزی بود که امام راحل داشت.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد خاطرنشان کرد: مفتخر هستیم که در استان کهگیلویه و بویراحمد در بین همراهان و بزرگان دین تشیع شخصیت بی بدیلی همچون آیت الله ملک حسینی (ره) دارد.

احمدی تصریح کرد: این کنگره بزرگداشت این عالم مجاهد است که سیری در زندگی و تاریخ زندگی‌اش نشان می‌دهد که هیچ گاه محرومیت‌ها و محدودیت‌ها باعث فروغ تابناکی علم نمی‌شود.

وی ادامه داد: آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی افتخار بزرگی برای جنوب کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد و خطه زاگرس بود چراکه نه تنها در عرصه علمی با بهره گیری از محضر اساتید بزرگی از جمله آیت الله بروجردی و امام راحل درس علم و عالمیت را فرا گرفتند و شاگردان بسیاری را در شهرهای شیراز، قم و یاسوج پرورش دادند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: در حوزه سیاست و فرهنگ، روحانی، عالم و متدینی بودند که برکات بی بدیلی داشتند و سال‌ها مبارزه سخت و طاقت فرسا با همراهی امام راحل در مقابل رژیم طاغوت داشتند. گسترش مشی امام راحل در مبارزه با طاغوت، مردم داری و دغدغه فقر مردم از ویژگیهای این عالم برجسته است.

احمدی اضافه کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس در زمینه بسیج مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار مردم حضور داشت. همیشه در بین مردم و عشایر بود.

مرحوم آیت الله ملک حسینی دارای ابعاد مبارزاتی و علمی بود

رئیس بنیاد فرهنگی امامت گفت: مرحوم آیت الله ملک حسینی دارای ابعاد مختلف از جمله مبارزاتی، علمی، اجتماعی و ملکات اخلاقی بود.

آیت‌الله سیدعلی حسینی میلانی در نخستین کنگره مرحوم آیت الله ملک حسینی افزود: این مجلس برای تجلیل و تکریم از بزرگی از بزرگان ما تشکیل شده است.

وی تکریم بزرگان هر رشته‌ای را ضروری دانست و بیان کرد: مرحوم آیت الله ملک حسینی دارای ابعاد متعددی بودند و ما طلبه‌ها زود به کسی ایمان نمی‌آوریم و بپذیرید من به آیت الله ملک حسینی ایمان داشتم. مرحوم ملک حسینی دارای ابعاد مختلف از جمله مبارزاتی، علمی، اجتماعی و ملکات اخلاقی بود.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید از نشست‌های تکریم و تجلیل به ویژه طلبه‌ها باید در جهات دیگر بهره مند شویم، خاطرنشان کرد: امامت و ولایت از جمله ابعاد وجودی ایشان بود و اهتمام بسیار جدی داشتند و اگر در آیه تطهیر و یا حدیث غدیر وارد می‌شدند تخصص داشتند و مطالب را مستند بیان می‌کردند.

آیت‌الله میلانی تصریح کرد: در منظومه مباحث اعتقادی ما محور امامت و ولایت است ما به اثبات رساندیم این دو محور توحید و معاد است و شناخت نبی و نبوت به برکت امامت و ولایت است.

وی ادامه داد: به صراحت عرض می‌کنم خدایی که مکاتب دیگر معرفی می‌کند با خدایی که مکاتب الهی معرفی می‌کند دوتاست و امروز مباحث امامت و اهمیت این مباحت و امام شناسی برای ما مهم بوده و دلیل دشمنی دشمنان به خاطر مبانی اعتقادی و مردم است.

این استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: پشت صحنه داعش که فکر و اعتقاد است فراموش نکنید باید ببینیم مبانی اعتقادی این‌ها چیست و ان را نقد کنیم زیرا خطران وجود دارد که طرفدار در کشور درست کنند. باید مبانی اعتقادی وهابیت به عنوان تربیت کننده داعش و غیر داعش را نقد کنیم.

آیت الله میلانی تاکید کرد: داعش چگونه یک جوان را آماده می‌کنند تا کمربند ببندد و منفجر و برخی را ازبین ببرد، اهل تخصص روی این مهم فکر کنند این‌ها فکر دارند باید فکر آنان را نقد کنیم و منتشر شود تا مبادا در کشور گرفتار داعش شویم. یک فرد از فرزندان اهل بیت (ع) در هر کجای دنیا منحرف شود زیاد است در حوزه‌ها و دانشگاه باید همکاری شود تا مبادا این شبهات در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها مطرح شود.

وی گفت: اساتید بر این مسائل مسلط باشند و سر کلاس ارائه کنند تا مبادا تحت تأثیر فضای واقعی و مجازی قرار بگیرند و اینکه بزرگان کشور نگران نفوذ هستند اگر نفوذ فکری شد یعنی ایمان جوانان تزلزل و منحرف شود اقتصاد، فرهنگ و اخلاق و سلامت جامعه به هم می‌خورد.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مسئولان انتظامی و امنیتی گزارش می‌دهند در ماه رمضان، محرم و صفر کم می‌شود اگر در همه ماه‌ها و روزها اینگونه باشد جامعه متفاوت می‌شود این است اهمیت مباحث اعتقادی چون در برخی دانشگاه‌ها شبهاتی مطرح می‌کنند و بدون پاسخ می‌گذارند.

آیت الله میلانی با شاره به اینکه در مکتب شیعه ترور و انفجار جایگاهی ندارد، اضافه کرد: اطلاعات دقیق دارم برخی در داخل کشور از ابن تیمیه دفاع می‌کنند.

پیام محسن رضایی به کنگره ملی بزرگداشت آیت الله ملک حسینی (ره)

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال پیامی برگزاری کنگره آیت الله ملک حسینی را فرصتی برای تبیین شخصیت این روحانی مجاهد عنوان کرد.

متن پیام به این شرح است:

بزرگداشت عالم مجاهد و پارسای بی ادعا، آیت الله آقای حاج سید کرامت اله ملک حسینی فرصت مغتنمی است تا دیگر بار ملت قهرمان و مسلمان ایران، خاطرات و خدمات و مجاهدت‌های این بزرگمرد را تجدید خاطره کنند، ملت ایران در دل خود علما و دانشمندان و نخبگان و قهرمانان ملی بزرگی را تقدیم اسلام و ایران و انسانیت کرده است ولی درمیان آن‌ها فردی مانند آیت اله ملک حسینی که هم درصحنه جهاد و مبارزه و هم درصحنه علم و فقاهت درخشیده باشد کمتر دیده شده است.

اقوام غیور لر در زاگرس مرکزی از لرستانی و بختیاری و به ویر احمدی و بهمئی گرفته تا همه عشایر دیگر ایرانی به ویژه مردم پر افتخار کهگیلویه وبویر احمد به خود افتخار می‌کنند که فرزندی عالم و فقیهی بزرگ و مجاهدی نستوه را به ایران و اسلام تقدیم کرده است، حمایت‌های بی دریغ این مجاهد بزرگ از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را فراموش نمی‌کنم، همراهی ایشان با امام و نهضت اسلامی ملت ایران و ایستادگی شجاعانه درمقابل رژیم پهلوی، صفحات درخشانی از کارنامه پر افتخار ایشان است.

درود خدا بر روح بلند این عزیز از دست رفته، سلام بر مردم قهرمان و غیور کهکیلویه وبویر احمد.

مرحوم آیت الله ملک حسینی (ره) فریادگر علیه انحرافات زمانش بود

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: مرحوم آیت الله ملک حسینی (ره) فریادگر علیه انحرافات زمانش بود.

آیت الله نعیم آبادی در نخستین کنگره مرحوم آیت الله ملک حسینی افزود: این آئین تکریم و تجلیل از یک فقیه مجاهد در یاسوج قهرمان است.

وی با بیان اینکه ایام اسارت خاندان عصمت را تسلیت عرض می‌کنم، بیان کرد: مرحوم ملک حسینی فریادگر علیه انحرافات زمانش بود. شجاعت آیت‌الله ملک حسینی مهم‌ترین خصیصه این مجاهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه رهبر انقلاب به جنگ قمه‌زنی و تحریف‌گران در داستان عاشورا می‌رود، خاطرنشان کرد: اگر عالم آبرویی دارد از دین بوده و باید به راحتی خرج دینش کند، رهبر انقلاب شجاعتش در این است و الا حمله به تاریخ کار همگان است. مبارزه با انحرافات و تحریف‌ها حتی در درون جامعه باید باشد و ما از این عالمان خیلی نداریم.

آیت الله نعیم آبادی با بیان اینکه امام (ره) فریاد زد هر چه می‌کشیم از آمریکاست، تصریح کرد: باید انحراف را شناخت و به جنگ آن رفت چون این می‌شود شجاعت و باید دمکراسی را به معنای واقعی نه به معنای لجن‌زار غربی معنا کنید.

وی ادامه داد: فریاد علیه تاریخ شجاعت نیست، مشت کردن علیه فرعون و یزید شجاعت نیست، علیه آمریکا شجاعت است چون دشمن امروز است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه ما عرفان را قبول داریم اما تصوف را قبول نداریم، عنوان کرد: رهبری عارفی است که جز خدا از هیج چیز نمی‌ترسد.

آیت الله نعیم‌آبادی با بیان اینکه خیلی از اوقات سرمایه مملکت هزینه سخنرانی می‌شود، اضافه کرد: استاندار و مدیران باید کار اجرایی کنند نه سخنرانی و ما عالمان دینی باید به وظیفه خود عمل کنیم.

آیت الله ملک حسینی (ره) تاکید ویژه ای بر خدمت رسانی به مردم داشتند

نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی خدمت خالصانه به مردم را مهم دانست و گفت: مهم ترین خواسته آیت الله سیدکرامت الله ملک حسینی (رحمه الله تعالی علیه) خدمت رسانی به مردم بود.

عدل هاشمی پور، نماینده مردم شهرستان های چهارگانه کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی به برگزاری نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله سیدکرامت الله ملک حسینی (رحمه الله تعالی علیه) اشاره و به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، گفت: علمای بزرگ اسلام تاکنون در راه اعتلای دین فعالیت های ارزنده ای انجام داده اند.

وی خواسته آیت الله سیدکرامت الله ملک حسینی (رحمه الله تعالی علیه) را خدمت رسانی به مردم دانست و اظهار داشت: کسانی که پیرو ولایت، علاقه مند به علما و مراجع هستند باید خدمت گذاری به مردم را در دستور کار خود قرار دهند.

هاشمی تاکید کرد: موضوعی که برای حضرت آیت الله سیدکرامت الله ملک حسینی (رحمه الله تعالی علیه) و برای فرزند برومند ایشان نیز مهم به نظر می رسد، خدمت صادقانه و مخلصانه به مردم است.

نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی خدمت خالصانه به مردم را مهم دانست و گفت: اگر ما توصیه ها، وصیت ها، رهنمودها و جملات پرمغز حضرت آیت الله ملک حسینی را در جهت خدمت به مردم داشتند با اخلاص و صداقت مسئولان آنها را دنبال کنند، ما می توانیم به خواسته ایشان جامه عمل بپوشیم.

آیت الله ملک حسینی با هر خطا و کج روی با شجاعت مبارزه کرد

نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت الله ملک حسینی با هر خطایی و کج روی با کمال شجاعت و حریت مبارزه کرد.

آیت الله احمد بهشتی در این کنگره با بیان اینکه حریت و شجاعت از ویژگی های مرحوم آیت الله ملک حسینی بود، افزود: بسیار جای خوشبختی و خوشوقتی است که کنگره باشکوهی به یاد آیت الله ملک حسینی برگزار شد.

وی بیان کرد: ایشان شخصیتی جامع از لحاظ علم، عمل، اخلاق و فضایل داشت . این مرد بزرگوار صفات پسندیده و برجسته ای داشت، مخصوصا حریت و شجاعت و صراحت لهجه در ایام مختلف از ویژگی های بارز ایشان بود.

نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: سال های متمادی است که با ایشان آشنایی داشتم و رابطه من و ایشان مرید و مراد بود . همچنین رابطه روحی، قلبی و معنوی نیز برقرار بود.

آیت الله بهشتی تصریح کرد: هرکسی با ایشان آشنا بود و با من دیدار می کرد نکته ای از ایشان می آورد و از این ظرفیت بهره می گرفتم و استفاده می کردیم . علاقه من به خاطر جنبه حریت و شجاعت ایشان بود که مرا به خودش جذب می کرد . همچنین صفت زیبای حسینی در وجود ایشان متجلی بود .

وی ادامه داد: شجاعت ایشان در کنار فضایل دیگر مانند عفت و حکمت بود، که حاصل جمع اینها عدالت است و اگر کسی شجاعت دارد، عفت دارد، حکمت را نیز دارد، عدالت در وجود ایشان متبلور می شود.

نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر کسی اینها را نداشته باشد نمی تواند عادل باشد، اما وقتی همه اینها در کسی جمع شد، این فرد به درجه عدالت می رسد و آیت الله ملک حسینی این ظرفیت را داشت . این فضایل در وجود ایشان نهادینه شده بود و عدالت از ویژگی های این عالم بزرگوار بود .

آیت الله بهشتی تاکید کرد: حکیم بودن ایشان و تحصیلات عالیه و حضور در میان عالمان بزرگ و حکیم واقعی بودن و خرد ورز واقعی بودن از ابعاد شخصیتی ایشان بود، و از لحاظ شجاعت، زبان زد خاص و عام بودند و آثار وجودی ایشان و سازندگی نیز از فضایل ایشان بود، و طلبه پروری نیز از خصوصیات آن عالم بزرگ بود .

وی بیان کرد: آیت الله ملک حسینی شهادت امام صادق را در شیراز نهادینه کرد، و مردم را متوجه بیان گذار این مکتب می کردند . امام حسین (ع) زمینه فرهنگی را آماده کرد و ائمه ما از این زمینه بهره برداری کردند و مباحث شیعه را گسترش دادند و باید زحمات همه ائمه برای مردم واضح و روشن شود و مرحوم آیت الله ملک حسینی این خدمت بزرگ را انجام داد .

نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: آیت الله ملک حسینی با هر خطایی و کج روی با کمال شجاعت و حریت مبارزه کرد و امید است فرزند ایشان آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی با همان حریت و شجاعت راه پدر را ادامه دهند.

 

آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی نماینده فقید و سابق ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد و نماینده مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری ۱۲ آبان سال ۹۱ در سن ۸۸ سالگی دارفانی را وداع گفت.

SAM 0704

 

 

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=5072

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: