کلینیک های پزشکی یاسوج؛ درمان هایی که از درد بدترند!
- شناسه خبر: 5211
- تاریخ و زمان ارسال: 21 آبان 1396 - 04:10
فصلی نو-سعید خوشنام
شاید بارزترین ویژگی یاسوج بعد از طرح تحول سلامت تجمیع مطب های پزشکان و ایجاد کلینیک های مختلف تخصصی و فوق تخصصی در سطح شهر باشد. این کلینیک ها که توزیع آنها در چند نقطه شهر انجام شد از همان ابتدا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کردند که البته متولیان سلامت همیشه منکر مشکلات بودند و از بهشت هایی حرف می زدند که از دل جهنم قبل از طرح تحول بیرون کشیده اند.
؛ کلینیک های پزشکی همیشه مشکل نوبت دهی داشتند، مردم همواره باید علاوه بر رنج بیماری درد رفتن به کافی نت، سپس قبل از طلوع آفتاب از خواب برخواستن و در صفِ نوبت ایستادن و پس از آن هم دوباره جلوی درب اتاق دکتر در صف ایستادن را تحمل می کردند.
هرچند بارزترین وجه کلینیک های پزشکی یاسوج هزینه پایین ویزیت در صورت داشتن دفترچه بود اما این وجه بارز در مقابل دردهایی که مردم و بیماران برای گرفتن نوبت پزشکان متخصص متحمل می شدند، رنگ می باخت. اغلب ازدحام شدید جمعیت در کلینیک ها و فضاهای کمی که در آن جای سوزن انداختن هم نبود، کار درمان را هم برای پزشکان و هم برای بیماران سخت و دشوار می کرد.
نوبت دهی اینترنتی و تلفنی هم که همیشه مختل بود و ایراد داشت و در صورتی هم که این نوبت دهی ها احیانا درست کار می کرد، یک دوباره کاری را به شهروندان تحمیل می نمود و البته می نماید. یک بیمار باید اگر سامانه تلفنی و اینترنتی درست کار کند، یکبار از آنجا نوبت بگیرد و یکبار هم حضور در صف پذیرش کلینیک بایستد و نوبتش را از کاربر پذیرش دریافت کند.
همواره بیماران گلایه دارند که در سامانه های تلفنی و اینترنتی نوبت پزشکان مشهور وجود ندارد و باید از طریق پذیرش نوبت دریافت کنند اما دریافت نوبت از طریق پذیرش و بصورت حضوری هم ماجراهایی دارد، صبح از اذان صبح تا بعد از طلوع آفتاب در صف ایستادن، تنها یک بخش از دردهایی است که سیستم درمان در یاسوج به بیماران و همراهان آنها تحمیل می کند.
استان کهگیلویه و بویراحمد و بالاخص شهر یاسوج از طرح تحول سلامت بهره محسوسی نبرد نه مانند سایر شهرها توانستیم که بیمارستان هایمان را لوکس کنیم و نه اینکه چهره درمان در شهر تغییراتی داشت تنها همین کلینیک ها بود که آنها هم خود چنان دردی شده اند که کسانی که دستشان به دهانشان می رسد، راهی شیراز می شوند و آنها هم که هزینه رفت و آمد به شیراز را ندارند، کلی از وقتشان را در صف یک پزشک رفتن تلف می کنند.
حالا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، خودش به برخی از مشکلات کلینیک های سطح شهر یاسوج و البته فقط برخی از مشکلات معترف می شود. دکتر غلامعباس سبز اولین مشکل را فضای فیزیکی می داند و می گوید: کمبود فضای فیزیکی در کلینیکهای شهر یاسوج مشهوده بوده و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.
او وعده انتقال یکی از این کلینیک ها را هم مطرح می کند و می افزاید: کلینیک شماره ۳ زنان و داخلی وضعیت مطلوبی ندارد که با همکاری رئیس دانشگاه ساختمان مناسبی در خیابان گلستان ۱۰ یاسوج خریداری و کلینیک زنان و داخلی در هفته جاری به این ساختمان منتقل میشود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی هرچند معتقد است که مردم گرفتار مشکل نوبت دهی در کلینیک ها هستند اما برای این معضل بزرگ طرح خاصی ندارد، فقط قول می دهد که با فعال کردن سامانه نوبتدهی در تمامی کلینیکهای شهر یاسوج و یکسانسازی سیستم نوبتدهی مشکلات رفع میشود.
حال اینکه این سیستم نوبت دهی چگونه است، خبری در دست نیست اما قطعا باید نوبت دهی اینترنتی و تلفنی به گونه ای باشد که امکان پرداخت، اخذ نوبت به همراه درج ساعت مراجعه بدون نیاز به مراجعه حضوری به پذیرش و همچنین وجود لیست نوبت تمام پزشکان در نوبت دهی غیرحضوری به همراه حذف سهمیه رئیس کلینیک، مسئول پذیرش و غیره از میزان نوبت های پزشکان باشد وگرنه این طرح به وضعیت قبلی و فعلی شکست خورده است و نباید بیش از این مردم را آواره کافی نت ها کرد تا با دوباره کاری برای بیماران، برای خودمان عملکرد بتراشییم.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد