جزییات کامل حادثه ریزش ساختمان سروش یاسوج از زبان مصدوم حادثه ،پیمانکار و ناظر ساختمان
- شناسه خبر: 5938
- تاریخ و زمان ارسال: 12 بهمن 1396 - 10:26
ریزش یک ساختمان در حیابان سروش یاسوج،حادثهای بود که ظهر روز پنجشنبه ۵ بهمن ماه سال ۹۶ در بلوار ارم واقع در شمال یاسوج رخ داد. در پی وقوع این حادثه سقف یکی از طبقات ساختمان سروش بطور کامل فرو ریخت،ودو کارگر این ساختمان کشته و مجروح شدند.
انتشار این خبرانتشار در رسانه ها اهالی استان را شوکه کرد ،فوت ومصدومیت دوکارگر ما حصل اتفاق تلخ حادثه گذشته ،باعث شد تا مدیران و دست اندرکاران هم با اظهار نظرهای مختلف اتفاق پیش آمده را آسیب شناسی کنند.
۶ روز بعد از این حادثه به سراغ دست اندرکاران اجرایی این ساختمان رفتیم تا از کم و کیف این اتفاق تلخ اطلاع حاصل کنیم .
خسروی پیمانکار و پاساد مدیر خرید ساختمان سروش در این ارتباط به فصلی نو گفت :
ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم حسین رضایی متنوفی حادثه ریزش ساختمان خیابان سروش و عذر خواهی از شهروندان یاسوج بابت حادثه پیش آمده ،در بحث طراحی و سازه ساختمان سازه از نوع بتنی با دال مجوف است که این سقف از نوع محکم ترین انواع سقف ها است .
طراحی سازه بر اساس آخرین ویرایش های ایین نامه ای انجام شده که قبل از اجرا از سازمان نظام مهندسی تاییده گرفته شده است .
انجام محاسبات توسط یکی از بهترین محاسبین شهر یاسوج صورت گرفته شده بود که ایشان جز گروه کنترل سازه نظام مهندسی است.
کیفیت تمامی مصالح از جمله بتن با مقاومت یک هفته ۳۰۰ وعیار ۴۰۰ با توجه به آزمایشات بتنی صورت گرفته وخاک محرز است.
در بحث میلگرد از نوع a3 استفاده شده است .
در حوزه اجرا یکی از بهترین مجری های استان کرمانشاه که سابقه اجرایی چند ساله در سطح کشور با اکیپ دارای مهارت فنی و تجربه کافی هستند ، اجرای پروژه متقبل شدند .
بهترین نوع ابزار از جمله شمع ورق و لوله داربست با رعایت کردن نصب دقیق و فاصله شمع ها در زیر سقف عملیات اجرایی با نظارت و تایید ناظر پروژه انجام می شد.
روز حادثه طبق شواهد و مدارک و تحقیقات ومدارک موجود و همچنیتن شهادت مصدوم حادثه و چند نفر دیگر
پس از حضور ناظر در پروژه وتایید نحوه اجرای کلاف بندی شمع بندی قالب بندی و ارماتور بندی مطابق با نقشه های اجرایی و اجرای دقیق جزییات آرماتور بندی و قرارداد با یک شرکت معروف بتن ریرزی در سطح ااستان عملیات اجرایی از ساعت ۸ و نیم صبح شروع شد
در همبن حین دکل مستقر شد و تا ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه مراحل بتن تقریبا تمام می شود و یک گوشه آخر ساختمان که دکل بدلیل کوتاه بودن بوم دکل توانایی انتقال بتن به محل مورد را ندارد ومجبور به جابجایی دستگاه دکل به قسمت دیگر ساختمان که با نظر خود اپراتور دکل ،دکل جای دیگر نقل مکان می کند و فاصله بین جابجایی حدودا یک ونیم ساعت بطول می انجامد که در این فاضله زمانی هیچ اتفاقی رخ نمی دهد.
متاسفانه راننده دکل موارد ایمنی همچون باز کردن بوم دکل و محل استقرار خود راننده که می بایست دید کافی داشته باشذ رعایت نمی کند و زیر قسمتی سقف مستقر می شود ودید کافی برای ادامه عملیات برای وی فراهم نبود.
زمانی که دکل برای بار دوم مستقر می شود اپراتور ایمنی های لازم را رعایت نمی کند در بحث نکات عدم رعایت ایمنی توسط اپراتور می توان گفت که ۳ چوب متفاوت در اندازه های مختلف در زیر یکی از پایه های دکل دستگاه بتن ریز قرار می گیرد که مشکل از همین جا اغاز می شود.
در زمان بازکردن بوم دکل می بایست بوم در حالت ۹۰ درجه بر روی سقف هدایت شود و کاملا سیخ نشود در حالت مورب نباشد، و باید فاصله بوم تا سقف رعایت شده باشد تا تعادل خودش را از دست ندهد و راننده دکل فاصله بسیار نزدیکی با بوم دکل جهت هدایت کردن ودید کافی باید داشته باشد که متاسفانه ایشان با عدم رعایت فاصله استاندارد در قسمتی از زیر سقف تخریب نشده به فاصله خدود ۲۰ متری قرار می گیرد و از طریق کنترل از دور دکل را هدایت می کند .
برای مصالح ساختمانی و ابزار بهترین ها در این ساختمان بکار گرفته شده است وحتی شرکت بتن ریزی “ی” که مقصر اصلی این حادثه بود قبل از این حادثه در زمره کارگاههای خوشنام این شهر بود و هنوز ما نمی دانیم که چگونه این ناشی گری از شرکتی با این سابقه سر زده است.
همه موارد ایمنی را قبل از اجرا به راننده دکل هشدار داده بود گفته بودیم که دکل برای ریختن این سقف و اجرای عملیات بتن ریزی کوتاه است اما اپراتور دکل و شرکت مجری بتن ریزی با این ادعا که چندین سال سابقه اجرای این عملیات را دارند بدون توجه به هشدارهای داده شده توسط ما برنامه های کاری خود را روی این ساختمان انجام دادند .
ما در حین اجرای سقف معمولا جهت ایمنی برای قالب بندی دور سقف ۶۰ تا ۷۰سانت لوله وقالب زیر پا خارج از محدوده آخر سقف نیازداریم و راتنده دکل بدلیل عدم دید کافی وقرار گیری نامناسب در موقعیت کامل به صرف اینکه دکل را تا اخر سقف هدایت کند روی همان لوله های اضافی و قالب ضربه میزند و با اولین ضربه نفر مصدوم که جان سالم از این حادثه بدر می برد متوجه ضربه زدن می شود و پا به فرار می گذارد و متاسفانه راه آنها بسته می شود و سقف فرو می ریزد در همین زمان متوفی حادثه در حالت پشت دکل بوده که علیرغم هشدارهای فرد مصدوم وی نیز فرار می کند اما با بن بست مواجه می شود .
۳ نفر دیگر از کارگران ساختمان که بالای سقف قرار داشتند نیز همراه با سقف سقوط می کنن که خوشبختانه خطر جدی متوجه آنان نمی شوذ در همین حین راننده دکل سریع پایین می آید دکل را جمع آوری می کند ومحل حادثه را بدون اجازه و هماهنگی محل حادثه را ترک می کند.
با این همه حجم بار که به طبقه زیرین فشار می اورد بدلیل اینکه سقف از لحاظ طراحی وایمنی و همچنین محاسبات اجرای دقیق و نظارت کافی برخوردار بوده هیچ مشکلی برای طبقات زیر بوجود نمیاید .
در بحث حفاظ های دور کارگاه از طرف مجری ساختمان و کارفرما تمامی موارد طبق شواهد ایمنی لازم انجام گ گرفته است که می توان به استفاده از ورق و حفاظ بست همراه با کلاه ،کفش دستکش اشاره نمود .
ح خسروی مصدوم حادثه ساختمان سروش که در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج بستری است در ارتباط با حادثه پیش آمده به فصلی نو می گوید:
از زمان شروع پروژه که ۴ طبقه کار کرده بودیم و این طبقه پنجم ساختمان بود ،مشکل خاصی برای طبقات قبلی بوجود نیامده بود ،چندین پروژه “مجوف “در شهرستان های دیگر انجام داده بودیم اما در یاسوج از این پروژه ها کمتر کار می شود .
بخوبی داشتیم بتن ریزی می کردیم ،بارها از طرف پیمانکار و کارفرما تذکرات لازم به اپراتور دکل داده شده بود که این دکل کوتاه است و به بتن نمی رسد قرار بود که دکل عوض شود که متاسفانه شرکت مصالح ساختمانی “ی” این کار را انجام نداد.
آنها گفتند که سابقه کار زیادی در این زمینه داریم و فاصله را رعایت خواهیم کرد ،در زمان حادثه دکل مستقر شد و شروع به بتن ریزی کرد و تا ساعت ۱۱ و ربع چند ماشینی بتن ریزی انجام می شد و مشکل خاصی نبود.
حدود ساعت ۱۱ و نیم در قسمت شمال شرقی ساختمان برای دکل بتن ریزی امکان پذیر نبود ،و به بوم نمی رسید و به همین دلیل مجبور شد دستگاه را جابجا کند .
من و دوستم حسین رضایی که در این حادثه فوت کرده بود برای ماله کشی و صاف کردن طبقات به قسمت زیر سقف رفتیم و اپراتور دکل که کنترل از راه دور دکل را در اختیار داشت با فاصله کمی از ما در زیر سقف قرار گرفت تا از آنجا دکل را هدایت کند .
بتن راه پله را که صاف کردیم به زیر سقف رفتیم و من رو به دکل بودم زمانی که بومدکل خوابید من متوجه شدم که اپراتور دید کافی ندارد ،اپراتور دکل بواسطه اینکه کفش هایش گچی نشود روی سقف نرفت تا دید کافی داشته باشد.
دکل را هدایت کرد و تا جاییکه جا داشت دکل را به حالت مورب تغییر داد ، با حالت مورب دکل بدلیل اینکه زیر دکل چند تا چوب ناهماهنگ قرار داشت ،تعادل دکل بهم خورد ، توان چوب برای دکل مناسب نبود و با تکان اول که دکل خورد من دیدم که ضربه ای به سقف وارد شد .
دوستم که در حادثه فوت کردم را صدا زدم بار اول نشنید اما بار دوم ضربه به او وارد شد و سقف هم شروع به صدا زدن کرد و من در حین فرار کردم صدا زدم فرار کن من که فرار کردم امدم زیر را پله قرار بگیرم همانجا آوار به پایین سرازیر شد راه من مسدود شد و با حالت برگشت با بغل به زمین خوردم ،اوار روی سر ما ریخت و دوستم را هم را در اخرین لحضات دیدم که جک به پشت سرش برخورد کرد و افتاد .
بعد از آن کل سقف روی سر ما ریخته بود دستکش و کلاه ایمنی خیلی بمن کمک کرد بعدا من شنیدم که سه همکار دیگر ما که بالای سقف بودند همراه با سقف سقوط کردند که الحمدالله مشکل خاصی برای آنان پیش نیامد.
من شانس بزرگی آوردم که نصف سقف که پایین ریخت و نصف دیگر روی جک ماند و میلگرد ها نصف روی سقف تخریب شده بود و نصف دیگر روی سقفی بود که تخریب نشده ،که باعث شده شد بین سقف ها فاصله ایجاد شود که این فاصله حداکثر ۲۰ سانتی متری ،از ناحیه پا و کمر توان هیچ حرکتی نداشتم و یک لوله با فاصله نیم سانتی متری روی پیشانی من قرار داشت .
به بدنم آنقدر فشار آمد که خونریزی داخلی را کاملا احسال می کردم اما خدا را شکر می توانستم سرم را تکان بدهم ،و با تکان دادن سر خونریزی انجام شده را با دهان از بدنم خارج می کردم تا خفه نشوم داد زدم که من اینجا هستم که یکی از کارگران به نام تورج متوجه صدای من شد اول از قسمت دیگری که من نبودم شروع به آوار برداری کردند از لابلای لوله ها متوجه من شدند .
من از کارکنان آتش نشانی ،هلال احمر و مدیر پزشکی قانونی که در اسرع وقت نهایت همکاری را با من داشتند تشکر می کنم اما تعجب می کنم که چرا راننده دکل هیچ کمکی به ما نکرد می توانست از طریق دکل برای آوار برداری کمک نکرد می گویند راننده دکل فورا محل حادثه را ترک کرد و کارگر شرکت بتن ریزی که به بچه ها کمک می کرد بعد از چند دقیقه بعد با او تماسی حاصل می شود واوهم محل حادثه را ترک می کند.
وی در پایان گفت : با تلاش پزشکان خونریزی داخلی و کوفتگی های بدنم تا حدودی رفع شده است اما لگنم شکسته شده است.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد