فصلی نو – شیرین بانو زرین بسمه تعالی هر آنکس خدمت جانان به جان کرد به گیتی نام خود را جاودان کرد جناب آقای دکتر احمدی استاندار محترم استان کهگیلویه و بویراحمد با سلام و تحیت. چند روز پیش در سایتی مطلبی از حضرتعالی خواندم که نوشته شده بود.   حضور مجدد عباس آخوندی در […]

فصلی نو – شیرین بانو زرین

بسمه تعالی
هر آنکس خدمت جانان به جان کرد
به گیتی نام خود را جاودان کرد

جناب آقای دکتر احمدی استاندار محترم استان کهگیلویه و بویراحمد با سلام و تحیت.

چند روز پیش در سایتی مطلبی از حضرتعالی خواندم که نوشته شده بود.

 

حضور مجدد عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی به نفع استان کهگیلویه و بویراحمد است.

ضمن قدردانی از زحمات و تلاش هایی که جنابعالی و همه همکاران شما در پیشرفت استان متحمل میشوید و قطعا نزد خداوند مأجورخواهید بود،

مطالبی را به عنوان یک شهروند لازم دیدم خدمتتان عرض کنم.

بی شک حضرتعالی در این مدتی که به عنوان استاندار به استان ما تشریف آورده اید. از نزدیک شاهد همه محرومیت ها، کاستی ها، عدم رسیدگی ها

و خیلی از موارد مشابه بوده اید و با تجربه و آموخته های خود نیک میدانید که استان کهگیلویه و بویراحمد با دارایی در فراوانی انبوه ذخایر غنی و ظرفیت

های بالفعل و بالقوه در جمیع جوانب، استانی سرآمد از مرتبه تزریق بودجه به خزانه و دیگر افتخاراتی که جا دارد با نگاهی عمیق تر و با تأمل تر دیده شود.

نام نهادن محرومیت به استان را کسانی مسبب بوده اند که چند صباحی در اینجا مدیریت کردند و عدم مدیریت و عدم پیگیری های به جد آنها باعث محروم ماندن از حتی امکانات اولیه شد.

این خاک در کنار و جوار داشته های بی بدیل خود، از لحاظ چشم انداز دارا بودن ذخایری که در هر شهرستان منحصر به فرد هست و دارا بودن نیروی

انسانی توانمند نیز تهی نبوده است.

از شهیدان و دلیر مردانی بزرگ و نام آشنا از دیرباز تا شاعران و ادیبانی خوش ذوق.جوانانی پرتلاش و تحصیل کرده، ورزشکارانی قهرمان. مدیران و

مسئولانی ملی و دلسوز و متخصصانی توانمند و نخبه که همیشه نام آور استان بوده اند و قابل تقدیرند.

ما از چه روی محروم خطاب شدیم.؟

آیا اگر حق و حقوق خود مردم به این مردم بازگردانده شود
باز هم محرومیم.؟

عاری از هر نوع دیدگاه جناحی عرض میکنم.
عملکرد مدیران باید زمینه ساز بروز فعل خود باوری، همت مضاعف مابین آحاد مسئولین و صاحب منصبان استان در جهات رفع نابسامانی های کنونی باشد.

نه اینکه دوگانگی بین مردم و مسوولین باعث بدتر شدن اوضاع و عدم پیگیری مطالبات شود.
در حادثه دلخراش هواپیما که واقعا یادآوری آن بر روح همه هم استانی ها و ملت ایران همچنان سنگینی میکند و نمیخواهم در این خصوص جز ابراز همدردی سخنی بگویم.
حادثه ی کمی نبوده است که بخواهیم دولتمردان پازلی از شرایط ناگوار بوجود آمده درست کنند و مسابقه برد و باخت بگذراند. عده ی مخالف و عده ی موافق.
عده ی خود را عزیز بدارند به واسطه حمایت از وزیر مورد سوال و عده ی این احساس را داشته باشند که چون مخالف بوده اند فردا روزی از حق مطالبه گری محروم تر گردند.

این شلوغی در مجلس مگر نه به دنبال سقوط هواپیما بود؟

اینکه با هر حادثه ی چند روزی برنامه ریزی شود. طرح استیضاح داده شود
دو نماینده از استان ما در تهران موافق استیضاح و یک نماینده دیگر مخالف استیضاح و مدیران رده بالای استانی مخالف استیضاح و…..
چه دردی از مردم و جاده ها و حمل و نقل زمینی و هوایی دوا میشود
ما مردم نقش تعیین کننده ی نداریم در بودن و نبودن وزیر.
اما ما نماینده را انتخاب کردیم نماینده ی که به پایتخت میفرستیم گویا از زبان ما سخن میگوید و همینطور مدیران استانی.

جنابعالی که میفرمایی حضور مجدد وزیر راه به نفع استان میباشد
امیدواریم در جنبه ها ی سیاسی این جریان از مردم مایه گذاشته نشود.
بی شک نوشتن در این مقوله به دلیل حجم مطلب از حوصله خواننده خارج است. مورد بحث منفعتی ست که حضرتعالی اشاره فرمودی که با بودن جناب آقای آخوندی به عنوان وزیر راه استان کهگیلویه و بویراحمد از آن بهره مند میشود.
با این اشاره که جناب آقای آخوندی در پنجمین سال خدمت هست که به عنوان وزیر راه و شهرسازی در این دولت مورد استیضاح قرار گرفت و
طرح استیضاح رد و در سمت خود ابقاء شد. در سالهای گذشته
لازم میدانم به بعضی موارد که در دوران وزیری ایشان بوده اشاره کنم

مگر در مردادماه سال ۱۳۹۴ نبود که مشکلات حوزه های راه و شهرسازی ومسکن استان از سوی استاندار. معاون عمرانی وی و مدیرکل راه و شهرسازی این استان با وزیر راه و شهرسازی جناب آخوندی و معاونین آن در وزارتخانه مطرح و بررسی شد.
آیا در این نشست در زمینه راه های اصلی، فرعی و روستایی و مسکن مهر استان بحث و تبادل نظر و تصمیم هایی گرفته نشد و وزیر راه و شهرسازی نیز دستورات لازم را صادر نکرد.
چه حمل و نقل زمینی و چه هوایی.

که الان حدود سه سال از آن میگذرد.
اگر گذری بر راه های اصلی کهگیلویه و بویراحمد داشته باشیم به فرض مثال
جاده ارتباطی یاسوج سی سخت، یاسوج – اصفهان که بیشترین حجم ترافیکی و تصادفات جاده ای را دارد و مقرر شد از محل اعتبارات حوزه راهداری وزارتخانه اعتبار قابل ملاحظه ای برای آنها در نظر گرفته شود.
آیا چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؟
در قیاس با بقیه استانها.

موضوع شناسایی پیچ های حادثه خیز کهگیلویه و بویراحمد از زمانی که در جلسات متعدد مطرح شد چند درصد رفع شده است.؟
راههای شهری و روستایی، آسفالت هایی که از عمر مفید آنها سالها میگذرد و در این استان همیشه مورد بحث جلسات بوده و هست.

فرودگاه یاسوج مگر در همان سال ۱۳۹۴ مصوب نشد که مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد و از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در این نشست بود و وزیر راه و شهرسازی نسبت به کمک های فنی و اعتباری و تکمیل عملیات در حال اجرای توسعه باند این فرودگاه دستورات لازم را نیز صادر کردند و قول همکاری و تامین اعتبار دادند.

درست است سخت گذر بودن راه ها و هزینه بر بودن ساخت جاده ها در کهگیلویه و بویراحمد که دارای بافت کوهستانی هست پیشرفت و توسعه را به مراتب کمتر میکند اما شاید بیشترین دلیل کم توجهی و طولانی کردن زمانها باشد که موجب شده این استان در بخش حمل و نقل با مشکل توسعه نیافتگی و قرار گرفتن در بن بست ارتباطی مواجه شود. وقتی هر پروژه ی در این استان سالیان سال طول میکشد.

راه های روستایی کهگیلویه و بویراحمد که هنوز هم بیشتر آنها خاکی ست.
از دیگر موارد مورد بررسی در این نشست بود اما چه تعداد از روستاها رسیدگی شد.؟
موضوع دیگر وضعیت کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ قطب گردشگری و موضوع راه های استان از نظر حجم ترددها، وضعیت ترافیکی و میزان تصادفات بودکه با توجه به آمار رسمی کشور و سیستم های کنترل و شمارش ترددهای وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه استانی پرتردد با مسافران و گردشگران زیاد هست مورد بحث قرار گرفت.
و صدها مصوبه دیگر…….

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد مردم قدرنشناسی نیستند که شکرگزار کارهای انجام گرفته شده نباشند.

اما توسعه نیافتن استان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد پس از سال ها محرومیت همچنان ادامه دارد و نبود جاده ارتباطی مناسب همواره از سوی کارشناسان به عنوانی یکی از دلایل اصلی این توسعه نیافتگی اعلام شده است.

پروژه های بیست ساله بر دست مانده، عدم آسفالت های مناسب که مسیرهای ۱۵ کیلومتری را باید یک ساعت و نیم طی کنند،تونل های غیر استاندارد و بدون تهویه و مدام قطع و وصلی روشنایی آنها که ترجیحا همان راههای پر پیچ و خم بر شرایط فعلی این تونل ها ترجیح داده میشود.
نبود بزرگراه ها در استان که طبق بررسی ها این استان نیازمند ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه هست….
و غیره….
مدیریت صحیح یکی از عناصر مهم درپویایی تلقی می شود. مدیریت به منزله ستون فقرات ست و بدون بهره مندی از مدیریت صحیح نخواهیم توانست به اهداف خود دست یابیم
استان ما با توجه به عنایات الهی، منابع سرشاری دارد.لیکن علیرغم داشتن توانایی های مالی و منابع انسانی هوشمند، بامشکلات فراوانی روبه رو می باشیم و میشد که با داشتن این منابع طبیعی سرشاردارای ثروت و امکانات بهتری بود و به اصطلاح توسعــه یافته تر باشیم.
آیا عدم توسعه جز عدم استفاده از دانش مدیریت و استفاده صحیح از انواع منابع خدادادی دلیل دیگری دارد. ؟

چرا با وجود منابع فراوان، نیروی انسانی هوشمند و توانا با استعدادهای بالقوه نتوانسته ایم آن گونه که شایسته است به توسعه و پیشرفت حداقلی و مناسب برسیم و هنوز پسوند محرومیت را در نام استان با خود داریم.

آیا دلیلی جز این دارد که به دانش مدیریت بهای لازم داده نشده و فرهنگ مدیریت اشاعه نیافته است.

علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد
دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست
به روزگار سلامت سلاح جنگ بساز
وگرنه سیل چو بگرفت، سد نشاید بست

جناب آقای دکتر احمدی مردم انتظار دارند از منفعتی که حضرتعالی نوید آن را داده ی در سه سال باقی مانده این دولت بهره مند شوند.
ما حتی در بخش حمل و نقل زمینی و حتی حمل و نقل داخل شهری مشکلات عدیده ی داریم. چند دستگاه وسیله نقلیه عمومی برای جابجایی مسافر در سطح استان و شهرستانها داریم.؟
بخوبی میدانید خانوارهای زیادی برای رفت و آمد از تاکسی استفاده میکنند که بسیار هزینه بر هست و همه براین واقفیم.
و این بی توجهی بسیار جای تعجب است.
بروی زمین اینهمه مشکلات داریم چه رسد به مسیرهای هوایی،

یاد دارم در یکی از پروازهای همان هواپیمای تا همیشه به یاد مانده.
به خلبان گفتم،
مسافران در این سفر بسیار دچار استرس و اضطراب شدند، این هواپیما یکی بیشتر که نیست بهتر نیست با این حجم از مسافر و اینکه تنها هواپیمای مرکز استان هست. هواپیمای بهتری برای این استان خریداری شود تا نه مسافران پروازهای شیراز را ترجیح دهند و نه اینچین سفر بر مسافر تلخ شود.
ایشان در پاسخ گفتند،
هرگاه وضعیت حمل و نقل و اتوبوس ها و ماشین های از رده خارج بروی زمین رسیدگی شد
نوبت میرسه به آسمون…..
و دو ماه بعد حادثه آفرید……
و همه دنبال مقصر!!!

و اینچین شد که عده ی به نام موافق استیضاح داد برآوردند و حمایت خود را از مطالبه گری مردم اعلام نمودند.
و عده ی بنابر هر دلیلی مخالف شدند و تداوم مدیری را خواهان شدند که بار دیگر به ملت شریف ایران و نمایندگان محترم در مجلس و مردم چشم انتظار این اطمینان را داد که از هیچ گونه اقدامی در رسیدن به اهداف و خواسته های مردم و رفع کمبودها دریغ نکند.
و باید گفت
چرا همیشه ما فکر میکنیم که گزینه ی که هست بهترین هست و تغییر باعث دلهره مان میشود .

باید گفت آزموده را دوباره آزمودن خطاست.
همانهایی که چندین سال از مدیریتشان میگذرد و مصوبات جلسات آنها همچنان در نوبت رسیدگی و تامین اعتبار …..
و مردم همچنان چشم انتظار……

بخندید کین قلعه ای خرّم است ولیکن نپندارمش محکم است
نه پیش از تو گردن کشان داشتند
دمی چند بودند و بگذاشتند
نه بعد از تو شاهان دیگر برند
درخت امید تو را برخورند…
اگر ملک برجم بماندی و تخت
تو راکی میسر شدی تاج و تخت
چو آلپ ارسلان جان به جان بخش داد پسر تاج شاهی به سر برنهاد
چنین گفت دیوانه ی هوشیار
چو دیدش پسر روز دیگر سوار
زهی ملک و دوران سر در نشیب
پدر رفت و پای پسر در رکیب
نکویی کن امسال چون دِه توراست
که سال دگر دیگری دهخداست….

چه غرور آفرینند آن عزیزانی که در کمال صداقت و درستکاری در سنگر خدمت به مردم ، خالصانه از هیچ کوششی دریغ ننموده و با توکل به ایزد منان با کوله باری از تجربه سنگر را به دیگران می سپارند….
در پایان ضمن تبریک عید نوروز و آرزوی سلامتی و شادی و برکت برای همه ملت شریف ایران و هم استانی های عزیز

مزید توفیق همه خادمین مردم و بالاخص جنابعالی را در راه خدمت به این استان و مردم سرافراز دیار مهربانی از درگاه خداوند متعال مسئلت مینمایم.
و من الله توفیق
والسلام.

شیرین بانو زرین