شرح حال فرودگاه یاسوج پس از سانجه هوایی از زبان مدیر فرودگاه
- شناسه خبر: 6670
- تاریخ و زمان ارسال: 3 اردیبهشت 1397 - 03:35
فصلی نو ، مدیر فرودگاه یاسوج با تاکید بر اینکه وقفه یک ماهه ایجاد شده در پروازهای این فرودگاه (ناشی از سانحه سقوط پرواز مسیر تهران-یاسوج) نتوانسته است مانع افزایش سهم حمل و نقل هوایی استان کهگیلویه و بویراحمد شود، از برنامه ریزی برای توسعه پروازهای فرودگاه یاسوج خبر داد.
به گزارش فصلی نو استان کهگیلویه و بویراحمد، علی محسنیان در مصاحبهای به تشریح وضعیت فعلی و برنامههای پیش روی فرودگاه یاسوج پرداخت که متن کامل آن را با هم میخوانیم:
ابتدا توضیحاتی درباره وضعیت فعلی فرودگاه پس از سانحه دلخراش سقوط هواپیمای ATR بدهید.
فرودگاه یاسوج از همان دقایق اولیه وقوع سانحه و روزهای پس از آن با حداکثر توان به منظور تسریع در عملیات جست وجو و نجات شرکت کرد. پس از سانحه، خواسته اصلی و مهم مردم و مسئولان استان، از سرگیری مجدد پروازها بود که این موضوع با جدیت در دستور کار و مورد پیگیری مستمر قرار گرفت و به عنوان اولین هدف در فرودگاه یاسوج تعیین شد که در این راستا رایزنیها و پیگیریهای متعددی انجام شده است و در ادامه نیز از هیچ کوششی فروگذار نخواهد شد. فرودگاه یاسوج عهده دار ساخت، توسعه، تجهیز و ایجاد زیرساختهای متناسب و ایمن برای برقراری پروازهاست و طبق ساختار فعلی کشورمان در صنعت هواپیمائی کشوری، فرودگاهها در برقراری پرواز مسئولیت مستقیم ندارند. در عین حال، وظیفه اجتماعی فرودگاهها حکم میکند که نقش پررنگی را در این زمینه ایفا کنیم.
آیا در سال ۹۷ فرودگاه یاسوج تغییرات عمدهای را تجربه خواهد کرد؟
تمام زیرساختها و تجهیزات متناسب عملیاتی فرودگاه با حمایت مدیران عالی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران طی سه سال گذشته در فرودگاه یاسوج فراهم شده است و سال جاری تغییرات قابل توجهی را در ظرفیت عملیاتی فرودگاه شاهد خواهیم بود. از جمله مهمترین اقدامات انجام شده میتوان به بهره برداری از پروژه توسعه و بهسازی سطوح پروازی فرودگاه یاسوج اشاره کرد که در این پروژه، درهای به عمق ۲۷ متر در ابتدای باند ۱۳ فرودگاه با ۱۷۳ هزار کامیون مصالح فنی به حجم یک ملیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب کاملاً «پر و تسطیح شد و طول باند فرودگاه از ۲۶۰۰ به ۳۲۰۰ و PCN از ۲۶ به ۴۶ ارتقا یافت و شرایط برای نشست و برخاست ایمن پروازها تا رده بدنه متوسط همچون ۱۰۰F مهیا شد. بهره برداری از سیستم روشنایی باند، اقدام دیگری بود که امکان برقراری پرواز شب را میسر کرد. همچنین میتوان به بهره برداری از طرح تقرب بر اساس دستگاه کمک ناوبری DME و DVOR، کاهش ارتفاع ۱۱ مانع بلند پروازی و آزادسازی ۱۶۳۰ متر از باند، بهسازی ترمینال و محاوط و برقراری پروازها در تمام روزهای هفته اشاره کرد.
با این وصف آیا در سال ۹۷ اقدامات و پروژههای توسعهای خواهید داشت؟
با توجه به پیش بینی رشد پرواز و مسافر در ۲۰ سال آتی، تمام پروژههای عمرانی در این فرودگاه یا انجام شده یا مانند تکمیل زهکش آبهای زیرسطحی و استریپ سازی باند در حال طرح و بررسی است. ضمن اینکه تلاش در بعضی زمینهها مانند کنترل مستمر موانع پروازی در اطراف فرودگاه، طرحهای پروازی مبتنی بر ماهواره، اصلاح مسیرهای پروازی، افزایش درآمدهای هوانوردی و غیر هوانوردی، توانمندسازی نیروی انسانی و تکمیل روند مستند سازی اراضی همچنان ادامه دارد.
آیا اعتبار لازم برای اجرای این پروژهها تامین خواهد شد؟
مهمترین استراتژی مالی برای یک فرودگاه کم ترافیک، حداکثر بهره وری در هزینههاست که بسیاری از این پروژهها بار مالی صفر یا ناچیزی دارند. به عنوان نمونه، در بحث برچیدن موانع مصنوعی تاکنون هیچ اعتبار و هزینهای صرف نکردهایم و نیاز نخواهیم داشت، اما توانستهایم بیش از ۱۶۳۰ متر جابه جایی آستانههای باند را از بین ببریم. همچنین در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی به این نتیجه رسیدهایم که یکی از کلیدیترین مشکلات، مربوط به توانمندیهای روانی نیروهاست و با مشاوره ستاد شرکت و اعتبار حدود سه میلیون تومانی، دپارتمان روانشناسی فرودگاه یاسوج را راه اندازی کردهایم که امیدواریم طی ارزیابیهای آتی، اثربخشی آن را شاهد باشیم.
چه دورنمایی از سال ۹۷ را برای فرودگاه یاسوج ترسیم میکنید؟
توسعه حمل و نقل هوایی استان در دهه ۹۰ شمسی به طور مداوم، مستمر و چشمگیر پیگیری شده است و ما به دنبال افزایش سهم حمل و نقل هوایی و رونق چند جانبه این منطقه هستیم؛ بنابراین وقفه یک ماهه سانحه نتوانسته است و نمیتواند مانع این روند رو به جلو باشد و امیدواریم که مرحله به مرحله با خبر برقراری مجدد پروازهای روزانه به تهران و مسیر جدید یاسوج – مشهد، کام مردم این منطقه را شیرین کنیم.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد