فصلی نو،هفته گذشته تنها پس از ساعاتی از انتشار خبر طرح موضوع تغییر نام استانکهگیلویه و بویراحمد در شورای فرهنگ عمومی استان، نماینده بویراحمد و دنا اولین نفری بود که به این اتفاق واکنش نشان داد و گفت که این مساله در اولویت نیست و مردم دغدغه های مهمتری دارند. به گزارش فصلی نو، پس […]

فصلی نو،هفته گذشته تنها پس از ساعاتی از انتشار خبر طرح موضوع تغییر نام استانکهگیلویه و بویراحمد در شورای فرهنگ عمومی استان، نماینده بویراحمد و دنا اولین نفری بود که به این اتفاق واکنش نشان داد و گفت که این مساله در اولویت نیست و مردم دغدغه های مهمتری دارند.

به گزارش فصلی نو، پس از این واکنش؛ زارعی به پیاده روی بزرگ اربعین رفت اما واکنش های بسیاری از سوی موافقان و مخالفان در فضای رسانه ای و مجازی مطرح شد که نشان از مخالفت جدی اکثریت مردم کهگیلویه و بویراحمد با تغییر نام استان داشت.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی پس از بازگشت از کربلا گفت: همانطور که شاهد بودید، جمعیت چند ده میلیونی از سراسر دنیا فارغ از تفاوت های خونی، نژادی و رنگی و حول محور عشق به اهل بیت (ع) در بزرگترین همایش انسانی جهان شرکت کردند و به همه دنیا فهماندند که مکتب حیات بخش اسلام قدرت انسجام بخش جهانی را دارد.

http://boyernews.com/wp-content/uploads/1-8181.jpg

غلام محمد زارعی ادامه داد: خوشبختانه امسال توفیق داشتم در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در کنار مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) حضور پیدا کنم و نائب الزیاره همه مردم عزیزمان باشم.

وی در خصوص موضوع تغییر نام استان کهگیولویه و بویراحمد بیان کرد: در همان ساعات ابتدایی وقتی از بحث تغییر نام استان مطلع شدم از این رویه اشتباه برافروخته شدم و اولین نفر در استان بودم که علناً با این تصمیم ناپخته شورای فرهنگ عمومی استان اعلام مخالفت کردم و موضوع را از طریق رسانه ها مطرح کردم، زیرا مطمئن بودم این تصمیم برخواسته از بطن جامعه نیست.

تغییر نام استان ناممکن است

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجالس دهم و نهم با بیان اینکه این مردم اگرچه محروم هستند اما این درد هیچگاه نتوانسته بین آنها و اصالت و هویت تاریخیشان فاصله ای بیندازد، تاکید کرد: حساسیت های معقول منطقه ای که دارای پشتوانه فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و هویت بخش مردم استان می باشد از یک سو و از سوی دیگر فرآیند خاص قانونی که برای این قبیل امور وجود دارد، امکان تغییر نام استان را ناممکن می سازد.

زارعی اضافه کرد: این مردم به نامِ خود می بالند؛ متاسفانه برخی با این کار در تقابل با اصالت و هویت آنان برخواسته اند و باید پرسید چه لزومی دارد به هویت این مردم خدشه وارد شود و روح و قلبشان را آزرد؟

رئیس مجمع نمایندگان خاطرنشان کرد: اینکه عده ای دلیل تغییر نام استان را تلفظ سخت آن می دانند؛ استدلالی سطحی و ابتدایی است ؛کاش دوباره سیاه چادرهای عشایری دایر می شد تا با مسئولینی که قادر به تلفظ نام استان نیستند، الفبای زندگی را می آموختند!

وی افزود: من از نسل این مردم هستم؛ مردمی که با وجود تمام مشقت ها هیچگاه به هویت و تاریخ و نام خود پُشت نکرده اند، زیرا این مردم فهیم به خوبی مطلع هستند که ریشه رسیدن به توسعه نه در تغییر نام، بلکه  تغییر در نگرش هاست.

تذکر به وزرا و انتقاد از استاندار

غلام محمد زارعی با انتقاد شدید از برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی بدون اطلاع وی که از اعضای این جلسه می باشد، ابراز داشت: متاسفانه بدون اطلاع بنده؛ اقدام به برگزاری این نشست کردند که اکنون با این تصمیم کاملا اشتباه اینچنین آرامش و وحدت استان را  به چالش کشیده اند و موجبات کدورت های منطقه ای و جغرافیایی را ایجاد کرده اند؛ که بدون شک من این مسئله را به طور جدی از مقامات مسئول پیگیری خواهم کرد و به وزرای مربوطه تذکر خواهم کرد تا در آینده، دیگر هیچ فرد و گروهی اقدام به  اتخاذ تصمیمات یک شبه بدون کار کارشناسی و تخصصی نکند.

وی یکی از سیاست های راهبردی مجمع نمایندگان استان در دوره های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی حمایت قاطع از نیروهای بومی در سطح استان و ملی عنوان کرد و افزود: انتظار می رفت که مسئولان استانی که خود از فرزندان این دیار هستند و به مسائل گوناگون فرهنگی، قومی و اجتماعی آشنایی دارند از طرح این موضوعات اجتناب کنند و به موضوعاتی که موجب تفرقه در استان می شود دامن نزنند.

دعوت به همدلی

رئیس مجمع نمایندگان استان با تقدیر ویژه از همه نخبگان، اهل قلم، رسانه ها، سیاسیون و معتمدین که با دغدغه به این موضوع توجه داشتند، ابراز داشت: بر خود لازم می دانم از تمام فرهیختگان، روشنفکران، اساتید حوزه قلم و اندیشه، بزرگان، معتمدین، جوانان با عزت و آگاه و اصحاب رسانه استان که در طی این مدت در شبکه های مجازی و به صورت حضوری به دفاع از این نام اصیل و تاریخی پرداختند و با گفتگو و مقالات فراوان بار دیگر تاریخ  استان را به شیوایی ورق زدند تا اصالت تاریخی این نام برای گذشتگان دوباره زنده  و برای نسل جوانمان شناخته شود صمیمانه تقدیر و تشکر کنم.

زارعی بیان داشت: بدون شک مجمع نمایندگان استان وظیفه دارند در کنار این مردم نجیب و تاریخ ساز به همه مطالبات به حق، ارزش ها و هویت آنها احترام گذاشته و لحظه ای خود را از این مسئولیت مهم دور نسازند.

عضو کمیسیون صنعت و معدن تاکید کرد: با توجه به ضرورت بازگشت فضای کار، تلاش، همدلی و برادری، امیدواریم که طرح موضوع تغییر نام استان هیچوقت موجبات نگرانی و خدایی ناکرده بداخلاقی های سیاسی را فراهم نسازند.

بویر نیوز