فصلی نو،یاسوج – نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: تغییر نام استان اولویت استان ما نیست و مقدم کردن آنچه اولویت ندارد بر اولویت ها، از اسباب فروپاشی جوامع و اهداف و آرمانهاست و این درست نیست. آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی افزود: ظاهر امر این است که مسئولان، شخصیتها و […]

فصلی نو،یاسوج – نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: تغییر نام استان اولویت استان ما نیست و مقدم کردن آنچه اولویت ندارد بر اولویت ها، از اسباب فروپاشی جوامع و اهداف و آرمانهاست و این درست نیست.
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی افزود: ظاهر امر این است که مسئولان، شخصیتها و رجال همه مشکلات را حل کرده اند و تنها مشکل تغییر نام استان مانده و این مایه خوشبختی و ازسویی مایه تعجب است.
وی بیان کرد: این تغییر نام هزینه هایی را برعهده جامعه ما تحمیل می کند که فعلا ما هزینه های کلان دیگری در عرصه های مختلف داریم و پذیرش چنین هزینه ای معقول نیست.
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر کسی ادعا کند تلفظ این نام سخت است، بسیاری از نام ها چه ایرانی و چه غیرایرانی سخت است اما ما با تکرار و تصحیح، بالاخره آن را درست ادا خواهیم کرد. اگر کسی ادعا کند نام استان مرکب است، باید بداند که نام بسیاری از استانها در کشور مرکب است و اینکه می گویند نام برخی شهرستانها بر استان گذاشته شده، در بسیاری از استانها نام یک شهرستان بر استان گذاشته شده است مثل استان اصفهان، بوشهر و …
وی اظهار کرد: اگر کسی ادعا کند که این نام زشت است و در حدیث است کانَ رسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله یُغَیِّرُ الأسماءَ القَبیحَهَ فی الرِّجالِ والبُلدانِ و نامهای زشت را تغییر می دادند، این نام هیچ زشتی و قبحی در آن وجود ندارد.
آیت الله ملک حسینی همچنین گفت: تغییر نام، اسناد تاریخی را دچار مشکل می کند و فردا نسل ها به خاطر تغییر این نامها، با تاریخ انفصام و انقطاع پیدا می کنند.
وی با بیان اینکه با تغییر این نام در بحث اسناد مالکیت و ثبتها هم دچار بحران خواهیم شد، افزود: بحران هویت ملکی امر ساده ای نیست که بشود از آن به راحتی گذشت.
آیت الله ملک حسینی بیان کرد: در بعضی از مناطق به خاطر تغییر نامها اسناد مربوط به وقف دچار مشکل شده است. به عنوان مثال در یکی از روستاهای اطراف شیراز تغییر نام مثلا تغییر نام «کتسفس» به «مهدی آباد» باعث شده امروز بسیاری از اسناد موقوفه آن نقطه دچار ابهام شود.
وی افزود: تمامی اینها به کنار، امروز اگر همه اتفاق کنیم که باید این نام تغییر کند، متاسفانه به لحاظ بعضا تعصبها، کم درایتی ها، اقلیم گرایی ها و باندبازیها و مسائل دیگر، اختلاف خواهیم کرد که چه نامی بر آن بگذاریم.
آیت الله ملک حسیبنی اضافه کرد: اگر نام کوهی را در یک منطقه انتخاب کنیم، ممکن است ساده اندیشان و کسانی که حساسیت های بیجا دارند بگویند این کوه در فلان منطقه است، چرا نامش بر استان گذاشته شود و اگر نام یک رشته کوه را بگذاریم جاهای دیگر اعتراض کنند که این مختص به استان نیست و چرا این نام را گذاشتید و همینطور دامنه اختلاف وسعت پیدا کند.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: من توصیه می کنم به مسئولان، عزیزان و مردم که به فکر اولویت ها باشید. ما در روایت ها داریم که از اسباب زوال این است که ما غیر اولویت ها را دارای اولویت بدانیم.
وی افزود: حدیثی است که ائمه(ع) گاه خودشان مستقیم بیان کردند و گاه از حکما نقل کرده اند که تقدیم آنچه به مثابه امر فرعی است و تضییع آنچه اصولی است و اولویت در جامعه دارد، از اسباب فروپاشی جامعه است.
آیت الله ملک حسینی در پایان تصریح کرد: بدون شک فرهیختگان جامعه ادامه این بحث را روا نمی بینند. اما اگر یک روز تغییر نام استان به یک نام مختصر و گویا مصلحت جامعه باشد، بدون شک در وقتش به دور از تمامی شائبه ها، فتنه ها، بداخلاقی ها و حساسیت های بیجا این کار انجام خواهد گرفت.