فصلی نو-شیرین بانو زرین ما امیدوار بودیم مردان بزرگ و نامدار استانمان در پایتخت بیش تر از این به فکر منطقه محروم خود باشند… بزرگترین تونل جنوب کشور در محاصره تاریکی و گازهای سمی- تصادفات- مشکلات تنفسی -دلهره مسافران و رانندگان در هنگام عبور از این تونل ها همراه همیشگی مردم این استان گردیده است. […]

photo_2016-07-09_13-12-51فصلی نو-شیرین بانو زرین

ما امیدوار بودیم مردان بزرگ و نامدار استانمان در پایتخت بیش تر از این به فکر منطقه محروم خود باشند…

بزرگترین تونل جنوب کشور در محاصره تاریکی و گازهای سمی- تصادفات- مشکلات تنفسی -دلهره مسافران و رانندگان در هنگام عبور از این تونل ها همراه همیشگی مردم این استان گردیده است.

جاده یاسوج – بابامیدان یکی از جاده های ملی و ترانزیتی کشور است که جنوب را به مرکز کشور متصل می کند.در مسیر این جاده ۹ تونل که بزرگترین آنها با شماره های ۴ به طول یک هزار و هفده متر و شماره ۵ آن به طول ۲ هزار و ۹ متر حفرشده که در تاریکی مطلق میباشند.
عدم روشنایی که موجب بروز تصادفات و ناامن شدن این مسیر و نبود تهویه که باعث جمع شدن مواد خطرناکی همچون مونواکسید کربن-اکسیدهای نیتروژن-گوگرد- کربن و رسوبات سرب ناشی از دود کامیون های باربری و سایر وسایل نقلیه که مضر سلامتی انسان میباشد.تردد در این جاده را دشوار نموده است. و بسیاری از رانندگان بر اثر عدم آگاهی با شیشه های های پایین و استنشاق این همه مواد سمی از این مسیر میگذرند که بی شک آسیبی برای سلامتی سیستم تنفسی ست.
طبق استاندارهای جهانی -استاندار بودن یک تونل به این دو مورد بستگی دارد که در این جاده نبود روشنایی و آلودگی بیش از حد سبب سلب آرامش و امنیت و سلامت مسافران گردیده است.و همچنین در هنگام بروز حادثه مانع رسیدگی به موقع به حال مصدومین توسط نیروهای امدادی میشود. قابل ذکر می باشد در سال ۱۳۹۴ در این محور حدود ۸۸ درصد وسیله نقلیه سبک و ۱۲ درصد وسیله نقلیه سنگین در دو مسیر رفت و برگشت می باشد که طبق آمارها سالانه حدود یک میلیون و ۷۸۳ هزار و ۶۸۳ خودرو در مسیر رفت و حدود یک میلیون و ۹۴۹ هزار و ۲۵۴خودرو در مسیر برگشت در این محدوده تردد مینمایند. این تعداد بالاخص در این فصل تابستان که با وجود مسافران خارج از استان آمار تردد بالا میباشد. افزایش خواهند داشت.
با توجه به مشکلات از زمان بهره برداری تاکنون همچنان این تونل ها در این محور و مسیر میزبان مهمانان- مسافران و گردشگران استان با بدترین وضعیت ممکن میباشند .
جمع کثیری از رانندگانی که هر روز در این مسیر تردد دارند اظهار داشته اند اگر برای لقمه ای نان نبود این همه سختی وناامنی را تحمل نمینمودند. بسیاری از آنها دچار آلرژی و مشکلات تنفسی شده اند. آنها همه معترض از اینکه سیستم تهویه ای این تونل ها به چه روشی صورت میگیرد .آیا سیستم تهویه ای دارد و آیا در این مه غلیظ ناشی از دود داشتن روشنایی حق ما نیست.این مشکل بارها مورد اعتراض قرار گرفته و نتیجه ای نداشته است.
گفتنی ست محور بابامیدان به یاسوج در سفر مقام معظم رهبری در خردادماه سال ۱۳۷۳به این استان شروع شد و بعد از ۱۷ سال به بهره برداری رسید.که از همان ابتدای بهره برداری دچار این معظلات و مشکلات بوده است.

رفع و رسیدگی این فاجعه زیست محیطی که سالهاست باعث آسیب جدی به مردم این استان شده نیازمند تدبیر و عزم جدی مسئولین میباشد. باتوجه به سفر هیئت دولت تدبیر وامید و ریاست محترم جمهوری امیدواریم مسئولین استانی این قضیه را بجد پیگیری نمایند و جواب قانع کننده ای برای مردم این استان داشته باشند.

آیا هنوز مسئولین اداره راه و شهرسازی می خواهند کمبود اعتبار و سرقت کابل های برق را در این تونل ها علت مختل شدن روشنایی و ایجاد سیستم تهویه هوا عنوان کنند..؟
آیا مشخص نشدن اینکه این محور تحویل اداره کل راه و شهرسازی نشده است و نمی تواند اعتبار بگذارد باید دلیل ناامنی و آسیب ها باشد.؟
این تونل ها و امنیت آنها با کدام استان است.؟
. فارس یا کهگیلویه و بویراحمد؟
در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۹۲ معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد وقتی پول نیست کاری نمی شود. آیا ضمانت جان و سلامتی و استرس و دلهره مسافران با نبود اعتبار برابری میکند؟
اگر درسال ۱۳۹۱ مبلغ ۶۰ میلیون تومان کابل خریدداری شد و به سرقت رفت آیا این جواب درست و قانع کننده ای برای کودکان -سالخوردگان- شاغلین این مسیر و بیماران تنفسی خواهد بود؟
آیا صحیح میباشد استان ما با همه جاذبه های گردشگری که دارد و تبلیغاتی که برای جذب گردشگران انجام میگیرید خرید دو ترانسفورماتور ۱۵۰ میلیون تومانی برای سازمان مدیریت راه و شهرسازی دغدغه شود؟
و جوابشان این باشد که پیگیری نموده اند و بی نتیجه مانده اند.

آیا مسئولین این منطقه محروم به فکر قشر زحمت کش راننده و کسانی که در این مسیر روزگار و روزی خود را با شغل شریف رانندگی سپری میکنندهستند؟
آیا تاکسی های برون شهری و کامیون هایی که بار آنها اکثر مایحتاج مردم را تأمین میکند. و در گذشته از جاده ای پراز پیچ در برف و بوران عبور مینمودند و منتظر و خوشحال از راه اندازی تونل ها بودند.اینک همان جاده پر پیچ و خم را بر این شرایط ترجیح نمیدهند؟

استنشاق‌ دود، گاز (مثل‌ مونوکسید کربن‌) یا بخارهای‌ سمی‌، می‌تواند کشنده‌ باشد. احتمالاً غلظت‌ اکسیژن‌ در بافت‌های‌ بدن‌ بیماری‌ که‌ گازی‌ را استنشاق‌ کرده‌ پایین‌ می‌آید. گازهایی‌ که‌ در یک‌ محفظه‌ بسته‌ تشکیل‌ می‌شوند، سریعاً هر کسی‌ را که‌ به‌ وسایل‌ محافظتی‌ مجهز نباشد، از پا در می‌آورند.
‌‌.استنشاق‌ ‌مونوکسید کربن‌ گازی‌ سمی‌ است‌ این‌ گاز مستقیماً روی‌ گلبول‌های‌ قرمز خون‌ اثر می‌کند و مانع‌ از انتقال‌ اکسیژن‌ توسط‌ این‌ سلول‌ها به‌ بافت‌های‌ بدن‌ می‌شود. استنشاق‌ مقادیر زیاد این‌ گاز (مثلاً وقتی‌ که‌ دود یا گازهای‌ خارج‌ شده‌ از اگزوز اتومبیل‌ در یک‌ فضای‌ بسته‌ تجمع‌ پیدا می‌کند) می‌تواند سریعاً کشنده‌ باشد.وهمچنین می‌تواند منجر به‌ مسمومیت‌ شود. مونوکسید کربن‌، بو یا طعم ندارد. و یکی از خطرناکترین گازهاست..

اثر گاز سمی مونواکسید کربن با علائم زیر میباشد .مواجهه با این گاز باعث تغییر رنگ پوست به خاکستری-آبی همراه با ته رنگ محو قرمز- سردرد -منگی- پرخاشگری – تهوع و استفراغ و اختلال هوشیاری و بیهوشی.
همچنین دیگر اثرات گازهای خارج شده از اگزوز وسایل نقلیه موتوری
عبارتند از :انسداد راه تنفسی – بی هوشی- تهوع استفراغ -سوختگی در دهان یا بینی- تنفس سریع و سخت -از نفس افتادن- سرفه و خس خس-و …

شیرین بانو زرین — از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج