عبدالله خان بویراحمدی پرچم جنوب را از شاه باج گرفت ،اما میراث فرهنگی به لباس بویراحمدی ها اهانت می کند

فصلی نو-هادی خان ضرغامپور بویراحمدی

در شهرک گلستان وارد رستورانی شدیم جلوی درب ورودی رستوران شخصی با لباس شبیه ،اما بسیار نا مناسب به لباس اصیل ایلمان نظرم را جلب کرد،متوجه شدم که نه تنها به من و فرزندان و همراهانم بلکه به همه مهمانان دست به سینه می برد و تکریم می کند.

 

این حرکت ناشایست وی در چنین مکانی دور از انتظار بود و در وجود من اثر بسیار نا مطلوبی داشت،جلو رفتم و با حالت نیمه عصبانی سلام کردم و گفتم،جناب اهل کجایی ؟

 

محترمانه گفت :کشکولی و از ایل قشقایی

گفتم :این لباس متعلق به کدام ایل است ذ؟

گفت: بویراحمد

گفتم: در گذشته تاریخ قشقایی ها ،ممسنی ها ،کوه مره ای ها با کمی اختلاف همین لباس را هم می پوشیدند چرا از لباس خودتان استفاده نکردید؟

دو جوان خوش سیما و تحصیل کرده هم نظاره گر گفت و گوی ما بودند آن مرد گفت :با لباس بویراحمدی ها فرقی ندارد

-درست در زمان شادروان صولت الدوله یکی بوده ولی بعدا طرح کلاه دو گوش را شادروانان ناصر خان یا خسرو خان قشقایی طراحی کردند ،اما میدانی برادر عزیز که مردان ما در همین لباس جلوی اسکندر مقدونی ،تیمور لنگو حتی قاجار ،مخصوصا سلسله پهلوی مبارزه کردند و جنگیدند اما تن به ذلت ندادند ؟

-بله

-آیا میدانی شادروان اسماعیل خان صولت الدوله شما ،ایلخان قشقایی با همیت لباس با سواران ارتش ایلش در جنگ اول جهانی با هزینه شخصی بدون دخالت ارتش با این متجاوزین جنگیدند ؟

آیا میدانی بویراحمدی ها با ارتش رضا شاه در تنگ تامرادی و دورگ مدین و علمدار بهبهان ،در حنا و سمیرم و شورش جنوب ۱۳۴۲ ارتش حکومت را تار و مار کردند؟

میدانی سران عشایر بویراحمد را شکرالله خان ضرغام الدوله ،سرتیپ خان هژبر عشایر و امام قلی خان ،جعفر قلی خان رستم و فتح الله خان حیات داوودی ،حبیب خان شهبازی ،ملا غلامحسین خان سیاهپور (جلیل)و ۵ تن از شجاع ترین یاران با وفایش را به دلیل قیام بر علیه تاج و تخت حکومت پهلوی اعدام کردند؟

میدانی بویراحمد دارای پرچم خود مختاری بود و بر شاخه بلوط بر افراشته بود (عبدالله بنده خدا)میدانی پرچمدارانش گلچین شده از دلیران بویراحمد بنام کاظم،جانی،فرامرز،علی سینا،امیر،امان اله ،حبیب اله از تیره تامرادی شجاعترین مردان ایل بویراحمد بودند.

میدانی عبداله خان ضرغامپور پرچم بخشی از جنوب ایران را از دست شاه باج گرفت-میدانی ضرغام پور حاضر نشد در مقابل لیره انگلیسی پناهندگان آلمانی را تحویل دهد -میدانی فرمانده انگلیسی ها در استقبال از عبدالله خان که بسوی او دست دراز کرده بود ،عبدالله خان از دست دادن به آن فرمانده سر باز زده و با عصبانیت می گوید تو به کشورم تجاوز کردی

میدانی نه تنها بویراحمدی ها بلکه ایل شجاع بهمئی هم در مبارزه با دولت رضا شاه سهیم بودند؟

میدانی به این لباس و به مردان بزرگ ما سازمان میراث فرهنگی توهین و اهانت نموده و شما هم یکی از عوامل آن توهین هستی؟

جواب داد:بله من پرسنل این رستوران هستم و مجبورم برای تامین معاش زندگی ام اطاعت امر کنم

او انسان فهمیده ای به نظر می رسید ،گوش شنوا داشت ،دو جوان ممسنی خیلی خوششان آمده بود .اما براستی میدانید که تخت قاپوی ناموفق رضا شاه و تمدن شهری و بعد از آن که با هدف برچیدن بساط خلق و خوی آداب و سنت ها کنار گذاشته شد . شال و قبا و لباس سنتی حاشیه نشینان زاگرس آریایی بر چیده شد ؟واقفید که این لباس یادگار اجداد ما فرزندان این خطه مرد پرور ،شجاع عاری از نیرنگ و چاپلوسی است و همواره آماده مبارزه با حکومت های مستبد ،مدافع کشور بدون وابستگی به هیچ کشوری و مصاف با نیمی از قشون حکومت های وقت،مخصوصا در نبرد تنگ تامرادی با ابتدایی ترین سلاح جنگی این حرکت جزئی از افتخارات این قوم یعنی وارثین همین لباس مقدس که اکنون ملعبه دست قرار گرفته؟ ما می خواهیم بدانیم گناه این لباس که به ناحق به تن افرادی که در نقش چاپلوسان عمل می کنند اهانت به شرف و حیثیت یک ایل نیست؟چه اقدامی باید انجام گیرد،ما شهرنشین هستیم زمان به عقب برنمی گردد و می دانیم پوشیدن این لباس مردانه مناسب این عصر نیست ولی گویش زبان ما که با اصالت تر از زبان فارسی امروزی است ،نباید حفظ شود .

متاسفانه والدین مکتب زبان فارسی بازگشایی نمودند ،لباس محلی زیبای زنان ما که در واقع لباس عفت و حجاب است کم رنگ شده است ،اما ما می بینیم که در دامنه زاگرس ،بختیاریها کردها،پوشیدن لباس سنتی خود را پر رنگ تر از ما حفظ کرده اند.

هادی ضرغامپور بویراحمدی

1578

 

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=3321

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: