منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد تحت تاثیر خشکسالی است

به گزارش فصل جنوب ،رسول فرهادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران  افزود:همه منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد شامل رودخانه ها، چشمه ها، چاه و سدها  تحت تاثیر تنش آبی است.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۱۳ رودخانه استان در سرشاخه های بشار،زهره،خیرآباد و مارون با آفت دبی ورودی آب مواجه هستند و همچنین میزان آب چشمه های کهگیلویه وبویراحمد نسبت به پارسال کاهش محسوس دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: آب ۱۵ دشت استان نیز شاهد افت ایستایی است.

فرهادی تصریح کرد: تکمیل طرح های احداث سد تنگ سرخ،سد چم شیر و سرپری از برنامه های مهم دولت برای مدیریت آب در استان است.

وی با اشاره به ضرورت مدیریت روان آب ها برای ذخیره سازی آب در مقوله پیشگیری از بروز سیلاب ها، فرسایش خاک و استفاده در زمان خشکسالی می گوید: تعدادی از ساختگاه های کهگیلویه و بویراحمد مانند سقاوه و آبریز در حال تکمیل مطالعات هستند و در آینده نزدیک وارد فاز اجرایی می شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: تکمیل طرح‌های مهم تامین و مهار آب استان با استفاده تقویت اعتبارات ملی شامل سدهای تنگ سرخ و سرپری، آبرسانی از سد کوثر به شهرهای لیکک، دهدشت، سوق، لنده و چرام  و ۳۰۰ روستای مسیرخط انتقال.آبرسانی به دیشموک و قلعه رئیسی،مرمت و بازسازی تاسیسات آبی شبکه ها ،ایستگاه های پمپاژ، لایروبی کانال ها از مهمترین این برنامه هاست.

فرهادی تاکید کرد:خودداری از کشت برنج در مناطق دارای تنش آبی و تحت پوشش چاه ها و ایستگاه های پمپاژ،رعایت الگوی کشت وعدم کشت محصولات پر آب بر،جایگزینی گیاهان دارویی مقاوم به خشکسالی و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی استان

و نصب کنتورهای هوشمند و حجمی آب و روی چاه ها و ایستگاه های پمپاژ کشاورزی از راهکار های مدیریت منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد در دوران خشکسالی است.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=14197

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: