فصلی نو، مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد نسبت به انتشار خبر برخی رسانه‌های محلی مبنی بر استخدام در اداره‌کل امور عشایر این استان واکنش نشان داد و گفت: استخدام فله‌ای در این اداره‌کل ‌صحت ندارد. و این خبرها را کسانی که منافعشان در سازمان از دست رفته به رسانه ها داده اند. به گزارش […]

فصلی نو،

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد نسبت به انتشار خبر برخی رسانه‌های محلی مبنی بر استخدام در اداره‌کل امور عشایر این استان واکنش نشان داد و گفت: استخدام فله‌ای در این اداره‌کل ‌صحت ندارد. و این خبرها را کسانی که منافعشان در سازمان از دست رفته به رسانه ها داده اند.

به گزارش فصلی نو،: نمی توانیم فراخوان بزنیم و افراد را از عسلویه برای کار بکشانیم و بعد از سه ماه تسویه حساب کنیم.ضمن آنکه کسی حاضر نیست با حقوق مد نظر ما کار کند.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از بستگان من در این اداره به کار گرفته نشده اند تاکید کرد:  نحوه جذب و استخدامی نیروی عشایر در دو بخش است، که ۵۷ نیروی رسمی، پیمانی و قراردادی در اداره کل عشایر استان مشغول فعالیت هستند ‌که ۳۱ نفر به صورت رسمی، ۱۰ نفر پیمانی،  ۱۳ نفر قرارداد معین و ۲ نیروی مامور اکنون مشغول به فعالیت هستند.

رسانه‌های محلی کهگیلویه و بویراحمد خبری را با عنوان “استخدام فله‌ای بستگان آقای مدیرکل” منتشر کردند که در آن آمده است: مدیرکل امور عشایر استان به بکارگیری «ج ر»  پسر خاله‌اش، «الف. و»

همسر خواهرش در کارخانه خوراک دام و طیور دشتروم, «ع ی» پسر خاله‌اش، «پ» داماد باجناقش, «ی پ» پسر خواهرش, «م الف» زن پسر عمویش، «ع ق» داماد عموزاده‌اش, «ص ف» و «الف ن» دوست و همکلاسی دوران دانشگاهش اقدام کرده است.

همچنین در این خبر آمده بود: مدیرکل امور عشایر به غیر استخدام فله‌ای بستگانش استخدام‌های رابطه‌ای دیگری از جمله «م الف» «م ج», «ع ع», «ح ک»، «م ک» و «ج الف» داشته است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه در دوسال اخیر هیچ‌گونه مجوز استخدامی نداشتیم، افزود: تنها ۳ نفر از خانواده شهدا از طریق بنیاد شهید و حوزه نیروی انسانی استانداری و پس از برگزاری آزمون به این اداره کل معرفی شدند.

علیپور با بیان اینکه با توجه به ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری حق هیچگونه جذب نیرو در این دو سال وجود نداشت، گفت: در زمان حضور بنده  نه تنها ظرفیت نیرو در امور عشایر تکمیل بود بلکه مازاد نیرو نیز وجود داشت.

وی با بیان اینکه تنها یک نیرو مجوز و دارای کدشناسه بود که  دارای ۱۰ سال سابقه کار در این مدت جذب شد، تصریح کرد: هرگونه خبر پیرامون استخدامی در این اداره کل کذب محض است.

علیپور با بیان اینکه بخشی از شرایط حضور و فعالیت در امور عشایر مربوط به سیستم حمل و نقل است، عنوان کرد: ۳۸ نفر با عنوان طرح آبرسانی به مناطق عشایری و بازگشایی در مدت سه ماه با این اداره کل همکاری کردند که اکنون تنها ۱۴ نفر از آنها مشغول به کار هستند.

وی افزود: این نیروها با حقوق معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حتی کمتر در مناطق سخت عشایری مشغول به خدمت هستند و بعد از اتمام طرح با آنها خداحافظی می‌شود.پس ما اجازه نداریم رانندگان را از عسلویه به اینجا بکشانیم و بعد از سه ماه  آنها را به حل خود رها کنیم.

علیپور بیان کرد: پیرامون خبری که با عنوان استخدام در کارخانه دام و طیور منتشر شد باید بدانید که این کارخانه هیچ ارتباطی با امور عشایر ندارد.

علیپور با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های عشایر در قالب شبکه تعاونی است، عنوان کرد:  این شبکه کاملا خصوصی بوده و اعضای هیئت مدیر و مدیرعامل آن نیز از بین خود جامعه عشایر انتخاب می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات این حوزه این است که ما فقط باید نظارت داشته و حق هیچ‌گونه  دخل و تصرفی پیرامون ارتباط استخدامی نداریم و به طور قطع اگر در مورد رانندگان نیز این اداره کل نسبت به آزمون استخدامی اقدام کند یک تعهدی برای استخدام ایجاد می‌شود که بر‌خلاف قانون است.

مدیر کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:اقتصاد غالب جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد از راه دامپروری به دست می آید.

مجید علی پور با اشاره به قدمت کم تمدنیت در استان بیان کرد:به دلیل سابقه تمدن کم و کوتاه در استان پایه اقتصاد استان عشایری بوده است.

علی پور با اشاره به اینکه ۸۵ درصد استان در سال ۱۳۴۲ کوچنده و عشایر بوده اند عنوان کرد:فاصله ای با اصل اولیه خودمان نگرفته ایم و یکی از اولویت ها و نگرش ما معرفی عشایری بودن استان ما است که این مهمترین چیزی است که در جامعه ما با فرهنگ غنی و وصیل با آن روبرو است.

مدیر کل امور عشایر استان به لباس بومی محلی مردم استان اشاره کرد و گفت :متاسفانه لباس بومی محلی مردان استان هویت خود را از دست داده است اما خوشبختانه لباس بومی محلی زنان استان وجود دارد و در سفر هیات دولت به استان به ثبت ملی رسید.

مجید علی پور با اشاره به اینکه عشایر معمولا در جایی زندگی می کنند که کمتر دیده می شوند اذعان داشت:جمعیت عشایر استان به حدود ۷۰ هزار نفر می رسد که حدود ۱۲ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد که  تولید شیر دام های این عزیزان در سال به ۲۶ هزار تن و تولید گوشت دام آنها به ۷۴۰۰ تن در سال می رسد.

وی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد جامعه عشایری استان شاغل هستند، اظهار داشت : از کودکان ۶ ساله تا افراد بزرگسال بیش از ۵۰ هزار نفر از عشایر استان شاغل هستند.

علیپور با بیان اینکه عشایر استان با متوسط ۸۵ راس دام سالانه حدود ۴۵ میلیون تومان درآمد زایی دارند، افزود: سالانه حدود ۳۸ میلیون تومان متوسط هزینه یک خانوار عشایری می‌شود که نسبت به خانوارهای شهری درآمد بهتری دارند.

وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید تدابیر خاصی را برای حمایت از جامعه عشایری داشته است، تصریح کرد: یک درصد از سهمیه صندوق توسعه ملی برای حمایت از جامعه عشایری اختصاص داده شده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد بابیان اینکه در سند برنامه ۶ توسعه۶ بند مربوط به جامعه عشایری است، عنوان کرد:  راه‌اندازی کارخانه دام و طیور، فعال شدن مجدد بخش شبکه تعاونی، تخصیص اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی و بازسازی سیستم حمل و نقل شبکه تعاونی از جمله خدمات انجام شده در دولت تدبیر و امید در این استان است.